12 januari 2015

Nieuwe aanwinst in de keuken: de Thermomix TM5




Sinds een aantal weken staat er een nieuw apparaat in mijn keuken: een Thermomix TM5. Ik loerde er al zeker een jaar op, maar verdrong steeds toch weer de gedachte om de machine aan te schaffen. Te duur, niet nodig, geen plek in mijn keuken en ga zo maar door. Vorige maand mocht ik van een deelneemster aan mijn workshops een Thermomix TM31 lenen, de voorloper van de TM5. Tsja, toen was ik alsnog om. Ik vind het een geweldig machine!

Sinds de Thermomix op mijn aanrecht staat, heb ik hem bijna elke dag gebruikt en zijn er dagen voorbij gegaan dat ik mijn gasfornuis niet heb gebruikt terwijl ik toch een complete verse maaltijd op tafel heb gezet. De Thermomix kan namelijk (bijna) alles: wegen, koken/garen, stomen, verwarmen, roeren, mengen, emulgeren, opkloppen, hakken, verpulveren, verkruimelen, mixen, malen en kneden. Er is een hele nieuwe wereld voor me open gegaan!

Smoothies, lemon curd, soep, curry’s, risotto, sabayon, fudge, sauzen, mayonaise, poedersuiker maken van kristalsuiker, graan malen, soezendeeg, groenten/aardappelen/vis stomen, rijst koken, ui/knoflook/verse kruiden hakken, banketbakkersroom, chutney’s, jam, bechamelsaus, noten hakken, eiwit stijf kloppen, koekjes-/taartdeeg, chocolade smelten, noem het maar op, het kan allemaal in de Thermomix. De temperatuur kan ingesteld worden van 37 C tot 120 C. Bij de TM5 wordt een receptenboek geleverd en alle recepten zijn ook gedigitaliseerd op de Thermomix-receptenchip. Met behulp van deze chip krijg je op het aanraakscherm stap voor stap instructies.

Uiteraard kun je niet Thermomix recepten ook gebruiken en in de Thermomix klaarmaken, de handelingen worden dan anders. Het gaat allemaal sneller en makkelijker. Neem als voorbeeld het recept voor deze wortelsoep met kerrie, gember en kokosmelk (by the way: bij het recept heb ik ook de werkwijze vermeld hoe je de soep in een pan maakt). Je hoeft de ui en de gember niet fijn te hakken, dat doet de machine voor je. Je hoeft niet te roeren als je de ui met de gember en de kerrie bakt, dat doet de machine voor je. Je hoeft de soep niet in de gaten te houden terwijl die staat te koken, je kunt precies de juiste temperatuur instellen. Als de groenten gaar zijn kun je in 1 handeling de soep in dezelfde mengbeker pureren tot een fluweelzachte substantie. Geen gedoe met pureren in een foodprocessor of met een staafmixer.

Afgelopen zondag aten we (bij hoge uitzondering) een AVG-tje (aardappels, vlees en groente dus …). De aardappelen en bloemkool heb ik gestoomd in de Thermomix: de aardappelen in het stoommandje in de mengbeker en de bloemkool in de Varoma bovenop. Toen aardappelen en bloemkool gaar waren heb ik ze samen in de Varoma warm gehouden en in de mengbeker een kaassaus gemaakt: kaas in 8 seconden/snelheid 7 raspen en even apart zetten. Boter, melk, bloem, wat zout en peper allemaal tegelijk in de beker en 7 minuten/90 °C/snelheid 3 koken. Kaas erbij doen en in 5 seconden/snelheid 5 erdoor mengen. Alleen het vlees heb ik wel op het gasfornuis gebakken. Had ik er vis in plaats van vlees bij geserveerd dan had ik die samen met de bloemkool in de Varoma (in apart gedeelte boven de bloemkool) kunnen stomen. Dan had ik als afwas alleen de mengbeker en de Varoma gehad.

Afijn, jullie snappen het denk ik inmiddels wel. Ik ben echt heel blij met deze nieuwe aanwinst in mijn keuken! Het is eigenlijk een volkomen overbodige machine want je kunt alles ook op de ‘gewone’ manier klaarmaken, maar tegelijkertijd is het ook een machine die je werk uit handen neemt, gerechten makkelijker te bereiden maakt, minder afwas geeft en tijdwinst oplevert.

Voor 1 ding vind ik de Thermomix minder geschikt (hoewel wel wordt gezegd dat het kan) en dat is brooddeeg erin kneden. Ik heb het uiteraard geprobeerd met een deeg dat ik vaak maak, maar het liep uit op een ramp (de prullenbak). De kneedfunctie is wel iets beter dan in de gemiddelde foodprocessor omdat het mes afwisselend links- en rechtsom draait, maar ik vind het (tot nu toe) niet ideaal. Ik ben natuurlijk gewend aan goede kneedmachines (Bear Teddy Varimixer en spiraalkneders van Rofco) en daar hou ik het wat betreft brooddeeg kneden ook maar bij.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de Thermomix? Op YouTube zijn ontzettend veel filmpjes te vinden en op Pinterest heel veel recepten (ik heb er ook al veel op mijn Pinterest pagina).

Meer recepten voor de Thermomix kun je ook vinden op de site van Jacqueline: Jax Thermomix Recepten en vanaf nu zullen er ook meer recepten voor de Thermomix op mijn blog verschijnen. Ik zal proberen er ook steeds de werkwijze "op de gewone manier" bij te vermelden.

Let wel: dit is geen gesponsord artikel/advertorial! Misschien heel raar, maar dit wil ik wel even gezegd hebben voordat er misverstanden ontstaan en ik nare mailtjes krijg. Ja echt, dat is in het verleden (ten onrechte) wel eens gebeurd. 

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Levine,

Mooi artikel, ik word er hebberig van en durf bijna niet te kijken wat hij kost😉. Zou je ook balkenbrij (ik maak dat met rommelkruid, vers vet spek, krenten en boekweitmeel, familierecept) kunnen maken in de thermomix? Dat vind ik zo'n zwaar werk en je moet tegelijkertijd verwarmen en roeren, heb er al eens een houten lepel op gebroken.

Anoniem zei

Zeker genoeg boeken verkocht? ; Zal geen goedkoop apparaatje zijn..

Levine zei

Ik heb nog nooit balkenbrij gemaakt. Je kunt er vlees in garen en roeren tegelijk. Ik denk het wel, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Andrea zei

Het is een geweldige machine. Ik heb 'm sinds september 2014. Ik kneed er wel brooddeeg mee en tot nu toe gaat dat goed.

Debby zei

Hoi Levine, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik dacht ook dat ik zonder kon, maar ik heb em sinds een jaar en ben er superblij mee. Voor brooddeeg vind ik hem ook minder geschikt, alleen al het gepulk om alle restjes onder de messen weer weg te krijgen...Op de Duitse website staan onwijs veel recepten. Als jij nog eens een recept hebt voor de TM, let me know!
(kan ik ook je pinterest lezen zonder facebook?)
Groeten uit Engeland,Debby

Levine zei

Debby, Leuk te horen dat jij ook zo enthousiast bent over de TM. Pinterest heeft niets te maken met Facebook, dus je kunt al mijn pins zien.

joan zei

Hi Levine! Vanuit het verre München volg ik jouw blog al langer en ben altijd enthousiast, vooral over de lekkere broodrecepten. Ik heb mijn TM in Duitsland leren kennen al 13 jaar geleden. Sindsdien is hij mijn trouwe hulpje in de keuken en kan ik niet meer zonder! Twee jaar geleden begon ik ook een blog met vrnl. TM-recepten. Jij hebt me zelfs een steepje voor met het nieuwe model. Ik heb nog de TM31 :) Heel veel plezier ermee! Groetjes van Joan uit München

astrid zei

Klinkt fantastisch! Is het geschikt voor 4 personen of zijn er ook grotere uitvoeringen? Ik kon het zo senl niet vinden. Wij eten nl meestel met tien personen, ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Levine zei

@Atrid: er is maar 1 maat en dat is deze. Helaas te klein om maaltijden mee te maken voor 10 personen.

Mariëlle Bodewes zei

Hi Levine,

Leuk om even je enthousiasme te delen!

Zelf heb ik, nadat ik bij mijn schoonzusje in België met de Thermomix gekookt had, deze kookvriend gekocht. Ik noem hem James en we staan gezellig met z'n tweeën te kokkerellen.

Ik kookte a. niet altijd met plezier en b. veel teveel van hetzelfde. Dat is door James echt wel veranderd.

Het gemak van welke ingrediënten heb ik nodig en hoe de bereiding precies in de juiste volgorde gedaan moet worden, geven mij veel zekerheid. De resultaten zijn verbluffend.

Deeg had ik bijv. nog nooit gemaakt en nu komt er een prachtige deegbal uit zonder zelf te hoeven kneden en maak ik in no time een heerlijk stokbroodje, focaccia, pizza, appeltaart en ga zo maar door.
Soepen, salades, stoofschotels, verse pesto en mayo, verse vis worden gestoomd en ijs komt in luttele minuten uit het apparaat. Dit apparaat kan dus echt koken, zonder aanbakken of overkoken.
Het kookboek zit middels een chip aan de Thermomix. Je kunt stap voor stap op een scherm aflezen wat je moet doen; het kan dus nooit mislukken. Kook je liever uit een boek, dat kan ook, deze wordt er bijgeleverd.
Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat ik nooit meer iets hoef te eten waar kleur-, geur- of conserveringsmiddelen in zitten. Alles vers uit de ijskast en als de groente wat slap geworden is maak ik er een lekkere smoothie van.Je hoeft dus ook nooit meer iets weg te gooien.
Ik heb geen potten en pannen meer nodig en alles kan in de vaatwasser. Een groot voordeel vind ik dat er weinig losse hulpstukken bij zitten, die verdwijnen in de onderste lade en komen er nooit meer uit!
Ben je een echte kookliefhebber, zoals jij, kun je er ook al je fantasie in leggen en daarom wordt het ook veel gebruikt door professionele koks in veel restaurants.
In ieder geval is James voor mij onmisbaar geworden en laat hem nooit meer los.

Bedankt dat nu je recepten ook voor de Thermomix maakt.


Mariëlle Bodewes Amsterdam