03 januari 2015

Babi ketjap

Babi ketjap

Mijn moeder is geboren in Nederlands-Indië, ik schreef er een aantal jaren geleden al eens over, en ik ben opgegroeid met Indonesisch eten. Ook nu eet ik het minstens 1 x per week, al moet ik daarbij eerlijk bekennen dat ik het tegenwoordig meestal haal bij één van de twee goede toko's bij ons om de hoek.

In mijn boekenkast staan twee veel gebruikte, zeer beduimelde en bijna uit elkaar vallende kookboekjes: Rijsttafelen van Lia Warani en Oma Keasberry's Indische keukengeheimen. Het boekje van Lia Warani kreeg ik in 1977 van een vriendin toen ik op mezelf ging wonen, het andere boekje heb ik sinds 1980 in gebruik. Mijn zus schreef als commentaar onder het artikel over op mezelf wonen: ik heb nog wel herinneringen aan je keukentje!!! Een enorme uitgebreide rijsttafel voor een hoop familieleden. Ik heb me altijd afgevraagd wáár je in dat keukentje al die ingrediënten, potten en pannen bewaarde!!

Ik had nog een andere klassieker over de Indonesische keuken, het Groot Indonesisch kookboek van Beb Vuyk, maar dat ben ik jaren geleden helaas kwijtgeraakt bij een verhuizing. Zo af en toe heb ik er in kookboekwinkels nog naar gezocht, maar niet gevonden. Een paar weken geleden was ik bij kookboekwinkel Het Nieuwe Aaltje in Deventer om mijn eigen boek daar te signeren en een demonstratie brood bakken te geven. Bij Het Nieuwe Aaltje hebben ze naast heel veel nieuwe kookboeken ook een kast met oude (2e hands) boeken staan. Meteen schoot mij het boek van Beb Vuyk te binnen. Zou het erbij staan? Het stond echter niet bij de oude boeken, maar wel bij de nieuw verschenen boeken! Onlangs is de 44e (!) druk verschenen. De koop was snel gesloten en ik ben er wederom heel blij mee.

Bekijk op bol.com

Alle recepten in dit boek zijn kort en bondig beschreven en makkelijk om te maken, ook voor degenen die nog niet bekend zijn met de Indonesische keuken.

Het Groot Indonesisch kookboek van Beb Vuyk is een absolute klassieker. Hele generaties Nederlanders hebben dankzij dit standaardwerk de Indonesische keuken leren kennen. Het telt honderden recepten, biedt een uitgebreid overzicht van de ingrediënten en is geschikt voor elke kok, van beginnend tot doorgewinterd. Een onmisbare gids voor iedereen die van de heerlijke, fascinerende Indonesische keuken houdt.

Babi ketjap is erg makkelijk te maken en het is bijzonder lekker als je het een dag of wat van tevoren maakt. Ik maak meestal een dubbele of driedubbele portie en vries het overgebleven deel in.

Babi ketjap
  • 500 gram schouderkarbonade (met bot!), in stukken
  • ½ theelepel peper
  • 3 theelepels gemberpoeder
  • zout
  • 4 eetlepels zonnebloemolie
  • 10 eetlepels uien, gesnipperd
  • 4 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 2 eetlepels bakgember, fijngehakt
  • 1 eetlepel gembervocht
  • 2 eetlepels azijn
  • 4 eetlepels ketjap

Bestrooi het vlees met de peper, het gemberpoeder en zout en laat dit een uurtje intrekken. Braad het daarna in de olie tot het lichtbruin is, bak ook de uien en de knoflook even mee.
Voeg er twee eetlepels water aan toe en roer er de bakgember, het gembervocht, de azijn en de ketjap door en laat het gerecht doorsudderen tot het vlees zacht is. Vis er eventueel de stukjes vlees met bot voor het serveren uit.


Het Nieuwe Aaltje
Signeren en demo brood bakken bij Kookboekwinkel Het Nieuwe Aaltje in Deventer

11 opmerkingen:

Bonjade zei

Oh heerlijk ziet dit eruit ga het recept proberen......
Eet je hier rijst bij....?
En voor hoeveel personen is het....?
Wens je een goed nieuw jaar toe en ik hoop nog vele reepten hier te zien ;)
Fijne avond

Liefs

Maria zei

HI there. I would love to make this but is this meat beef or pork?
Thanks!

Levine zei

Maria: pork

Levine zei

Bonjade: rijst of eventueel bami goreng of nasi goreng. Wij hebben het met zn 2-en opgegeten, maar 500 gram vlees is eigenlijk voor 4 personen.

Lekkerbakken zei

In mijn boekenkast staat ook nog het Groot Nieuw volledig Indisch kookboek. Heel ouderwets met ach en dubbele o's. Maar met 1381 recepten. Je moet wel goed thuis zijn in de Indische benamingen van kruiden en zo. Helaas kan ik geen foto meesturen in dit bericht.

quilting Jeannet zei

O jee zeg, laat ik dat boek nou ook kwijt zijn! en daarmee ook mijn POM recept, wat leuk dat het er nu weer is.

Unknown zei

Ik heb het boek al jaren, tip van Indonesische vriendin(helaas al overleden).
Lekker hoor de Indonesische keuken, ik heb de 17e druk, zo een 20 jaar geleden gekocht!

Liza zei

Ik heb eigenlijk nog nooit Indonesisch gekookt want vind het er vaak zo ingewikkeld uitzien. Maar dit ziet er makkelijk en lekker uit dus net alle ingrediënten gehaald en ga het morgen maken. Ben benieuwd hoe het smaakt.

Levine zei

Leuk Liza, laat je weten hoe het gesmaakt heeft?

Liza zei

We konden niet wachten om het nog een dag te laten staan, dus hebben het gisteren gegeten met notenrijst en zoetzure komkommer-tomatensalade. We hebben heerlijk gegeten en met z'n tweeën alles opgegeten. Ik had er nog een kleine beetje sambal doorgedaan.Dit recept zal nog veel vaker gemaakt gaan worden hier.

Levine zei

Leuk om te horen dat jullie de babi ketjap ook lekker vonden. Wij eten het meestal ook dezelfde dag hoor :-).