11 april 2008

Amandelkoekjes met maanzaad

Alweer een tijd geleden kwam er op het forum van Bakkerswereld de vraag voorbij of er kookboeken zijn speciaal voor de KitchenAid. Yep, ik heb er eentje: Great Baking and more. Leuk boekje, zeker gezien de prijs (€ 8,35 bij Proxis, exclusief verzendkosten). Er staat van alles in, zowel hartige als zoete gerechten. Voorin het boekje staat een 'Speed control guide' met daarin uitleg over de verschillende standen van de KitchenAid en waarvoor je ze kunt gebruiken. Op de volgende bladzijde 'Beater styles', met uitleg over de platte klopper, de ballonklopper en de kneedhaak en tips voor het stijfslaan van eiwitten en slagroom. Het is een Amerikaans kookboek, de hoeveelheden worden in cups, tablespoons, teaspoons en sticks (boter) aangegeven. Voor het gebruik van cups en omrekentabellen klik hier.

De amandelkoekjes uit dit boekje vallen hier altijd erg in de smaak. Het maanzaad kan zonder het recept verder aan te passen weggelaten worden. Je kunt ze een paar dagen in een goed afgesloten trommel bewaren.

Amandelkoekjes met maanzaad

Amandelkoekjes met maanzaad (± 20 stuks)
Recept printen
  • 100 gram suiker
  • 100 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 115 gram ongezouten zachte roomboter
  • 1 groot ei
  • ½ theelepel amandel extract
  • 230 gram patentbloem
  • 15 gram maanzaad
  • 1 theelepel bakpoeder
  • snuf zout
  • 70 gram fijn gehakte amandelen
Verwarm de oven voor op 190 ºC.

Meng bloem, maanzaad, bakpoeder en zout in een kom.

Doe de suiker, bruine basterdsuiker en boter in de kom van de KitchenAid. Mix 1 minuut met de platte klopper op stand 4. Voeg het ei en het amandel extract toe en mix weer 1 minuut op stand 4. Voeg het bloemmengsel toe en mix op stand 1 tot het net gemengd is.

Maak bolletjes van 30 gram. Rol ze door de gehakte amandelen en leg ze 2 cm uit elkaar op een ingevette of met bakpapier/bakmatje bekleedde bakplaat.

Amandelkoekjes met maanzaad

Bak de koekjes in 12 - 14 minuten lichtbruin. Laat 5 minuten afkoelen op de bakplaat en laat ze dan op een rooster helemaal afkoelen. Bak de rest van de koekjes op dezelfde wijze.

Amandelkoekjes met maanzaad
Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Jacqueline zei

Mmmm...inderdaad erg lekker! Zojuist vers uit de oven gehaald en nu geniet ik van mijn eerste amandelkoekje bij een kop capuccino. Deze gaan vast vaker gebakken worden!

Anoniem zei

Hoi!

Ik wil deze koekjes van het weekend proberen te maken, ik hoop dat ze lukken, aangezien ik alles kan maken, behalve koekjes. Dat mislukt standaard bij mij.

Maar we blijven positief. Hoe kan je koekjes goed/lang bewaren?

Roos

Levine zei

@Roos: zijn ze gelukt? Ik bewaar ze in een goed afgesloten koektrommel, dan blijven ze een aantal dagen goed.

Anoniem zei

@Levine, ik heb ze gister gebakken, de zoektocht naar maanzaad duurde wat langer dan gepland. voordat ze afgekoeld waren, heb ik er al een aantal opgegeten :-) hartstikke bedankt voor een heerlijk en goed recept.

Roos