13 april 2007

Gemarmerd Roggebrood - Marbled Rye Bread


Dit brood lijkt op het eerste gezicht een chocoladebrood, maar laat je niet foppen door het uiterlijk! Het is namelijk een tarwe/roggebrood, het donkere deeg is weliswaar gekleurd met cacao maar niet zoet van smaak. De cacao dient alleen voor de kleur, de chocoladesmaak vind je niet terug. Het marmereffect krijg je door afwisselend lichte en donkere deeglappen op elkaar te leggen en dan op te rollen. Succes gegarandeerd!

 Gemarmerd Roggebrood - Marbled Rye bread (2 broden) 

Licht deeg
  • 170 gram roggebloem
  • 385 gram tarwebloem
  • 11 gram zout
  • 5 gram instant gist
  • 1 ½ theelepel karwijzaad (optioneel)
  • 21 gram molasse (te vervangen door stroop)
  • 28 gram shortening (Crisco)* of boter/margarine
  • ± 325 gram water

Donker deeg
  • zie het lichte deeg + 28 gram cacao (of carob of oploskoffie) opgelost in
  • 28 gram water

Verder:
  • 2 bakblikken van ± 22 cm x 11 cm, ingevet
  • 1 ei, losgeklopt met 1 theelepel water
* Shortening is 100% plantaardig vet en bevat in tegenstelling tot margarine en boter geen vocht (boter/margarine bevat ong. 20% vocht). In Nederland is shortening van het merk Crisco te koop.

Deeg kneden in een standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine

Licht deeg: Doe de roggebloem, tarwebloem, gist en karwijzaad in de kom. Voeg de molasse, shortening en 300 gram water toe. Meng alles met de platte haak of pollepel. Voeg zonodig het resterende water (25 gram) toe. Voeg het zout toe en kneed het deeg met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel en licht kleverig deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Donker deeg: Zie het lichte deeg. Voeg de opgeloste cacao tegelijk met de molasse, shortening en het water toe.

1e rijs: Vorm van het lichte en het donkere keer een bal en leg de deegballen in licht met zonnebloemolie ingevette deegkommen. Dek de kommen af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 90 minuten in volume verdubbelen.
 
Vormen: Stort beide deegsoorten op een licht ingevette werkplek en verdeel ieder stuk deeg in 4 gelijke stukken. Rol ieder stuk deeg met een deegroller uit tot een lap van ± 12,5 bij 20 cm.

 
Voor ieder brood heb je 2 witte en 2 donkere lappen deeg nodig. Leg de lappen deeg op elkaar (begin met een lichte lap en eindig met een donkere lap).

 
Rol het deeg vervolgens op en leg de deegrollen met de naad naar beneden in ingevette bakblikken (± 22 x 11 cm).

 
2e rijs: Dek de bakblikken af (douchemuts) en laat het deeg op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten tot bijna dubbel volume laten rijzen. Tip: als er geen twee bakblikken tegelijk in de oven passen, zet dat 1 bakblik goed afgedekt in de koelkast en bak het na het eerste brood. 

 
Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens het rijzen de oven voor op 180 ºC. 

Bakken: Bestrijk de broden met het losgeklopte ei en bak ze in ± 45 minuten gaar en bruin. Het brood is gaar als je op de onderkant klopt en het klinkt hol of als de interne temperatuur 95 ºC is.

 
Haal de broden direct na het bakken uit de vormen en laat ze op een rooster volledig laten afkoelen voordat je ze gaat snijden. 

Deze broden kunnen perfect ingevroren worden.

Bron: The Bread Baker's Apprentice by Peter Reinhart.

14 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Bij de Jumbo? Echt? Gelijk even kijken morgen, moet toch nog boodschappen doen. Ziet er prachtig uit zo opgerold. Ik geloof dat ik mijn chocoholic-kinderen wel kan wijsmaken dat dit pasta is...

Gea zei

Ziet er weer mooi uit, Arden.
Crisco is volgens mijn Amerikaanse buurvrouw ook te koop bij de Makro.

Anoniem zei

Heel mooi deze broden. Je brengt me op een idee!
Crisco ook te koop bij de Toko hier.

Lien zei

ja hij is echt leuk. Ik heb Cristo gekocht gewoon bij de Toko. dat zal niet overal hetzelfde zijn, maar je kunt altijd even neuzen (en met tig andere dingen weer thuiskomen haha)

Anoniem zei

Erg fraai! Heb helaas net twee broden in de oven staan. Dan maar geen geweldige indruk op mijn gasten morgen...

Judith zei

Heb er net gebakken en oooohhhhwww wat is het lekker. Je ruikt de chocolade wel, maar proeven nee totaal niet.

Koen zei

Goede tip om 1 bakblik goed afgedekt in de koelkast te laten staan, echt heel handig!
Ik heb hier alleen een vraagje over: moet ik het voor of na de tweede rijs in de koelkast zetten?

Levine zei

Direct na het vormen, dus voor de 2e rijs. Succes met bakken!

Koen zei

Dank je Levine! ga ik doen.

Anoniem zei

Helaas zijn ze mislukt de rijstijd had ik al verlengt maar ze rezen niet watheb ikverkeerd gedaan?

Levine zei

Dat weet ik niet. Er kan van alles misgaan tijdens het proces.

Anoniem zei

Ik heb zo geen brood blikken. Ik bak mijn broden altijd in mijn Dutch Oven, eerst onder deksel en daarna verder zonder deksel. Hoe ga ik te werk om dit brood in een ronde Dutch Oven te maken?

Anoniem zei

Blijkbaar heb ik mijn vraag anoniem gesteld en weet dus niet zeker of ik het antwoord zal ontvangen, daarom opnieuw 🤭Ik heb zo geen brood blikken. Ik bak mijn broden altijd in mijn Dutch Oven, eerst onder deksel en daarna verder zonder deksel. Hoe ga ik te werk om dit brood in een ronde Dutch Oven te maken?

Levine zei

Je kunt het deeg opbollen ipv oprollen. Dit deeg is meer geschikt om in een broodbakblik te bakken.