06 april 2007

Crescia al Formaggio - Italiaans (kaas) Paasbrood

Dit is een hartig Italiaans kaasbrood wat met Pasen wordt gegeten. Het wordt daar vaak gebakken in terracotta bloempotten. Als je dat ook wilt doen zorg er dan wel voor dat een eventueel gat in de bodem van de pot dicht is. Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit met Pasen gemaakt, wel regelmatig als we een lekker gevulde maaltijdsoep eten. Heerlijk bij minestronesoep bijvoorbeeld. Ook heel lekker is het om er tosti's mee te maken met een plakje ham, wat stukjes gedroogde tomaat en wat basilicum ertussen, de kaas zit al in het brood!

Hieronder heb ik de werkwijze voor een standmixer (KitchenAid in mijn geval) beschreven. Het deeg kan ook op de deegstand in een broodbakmachine worden gemaakt. 

Crescia al Formaggio - Italiaans (kaas) Paasbrood

Deeg:
  • 340 gram tarwebloem
  • 1 ¼ theelepel droge gist
  • 3 grote eieren (op kamertemperatuur)
  • 1 eigeel (eiwit bewaren om mee te bestrijken)
  • 60 gram warm water, 40 - 43 ºC
  • 55 gram zachte ongezouten boter
  • 1 theelepel zout (niet meer, er zit ook al zout in de kaas)
  • 1 theelepel versgemalen witte peper
  • 170 gram vers geraspte Parmezaanse kaas (of 120 gram Parmezaanse kaas en 50 gram Pecorino Romana)
Om te bestrijken:
  • 1 eiwit
  • 2 theelepels water
Werkwijze KitchenAid:
Los de gist in de kom van de KitchenAid op in het warme water en laat 10 minuten staan. Voeg de overige ingrediënten toe, behalve het zout en de kaas. Met kneedhaak (stand 2) 10 minuten kneden. Voeg dan het zout en de kaas in gedeelten toe en kneed tot alle kaas is opgenomen.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in en licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een klein beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ±  60 minuten in volume verdubbelen. 

Vouwen: Laat het deeg uit de kom op de werkplek vallen. Druk het wat platter en vouw het vervolgens op: de bovenkant en de onderkant naar het midden en vervolgens beide zijkanten naar het midden. Leg het deeg weer in de kom, dek de kom weer af en laat het deeg weer rijzen totdat het ongeveer in volume is verdubbeld, ± 60 minuten. 

Vormen: Vet werkplek en handen in met wat olie. Stort het deeg en druk voorzichtig de lucht uit het gerezen deeg. Maak een bol als je het brood in een Pandorovorm (stervorm) of Panettonevorm of hoge soufflévorm wilt bakken of maak een langwerpig brood als je het brood in een broodvorm wilt bakken. Leg het deeg in de bakvorm. Ik heb een broodbakvorm van 22 cm gebruikt.

2e rijs: Dek het deeg af en laat het op kamertemperatuur in ± 2 uur tot bijna in verdubbeld rijzen. 

Oven voorverwarmen: Verwarm de oven voor op 220 ºC. 

Bakken: Bestrijk het gerezen deeg met het losgeklopte eiwit-/watermengsel.  Bak (op onderste richel) 15 minuten, verlaag dan de oventemperatuur tot 180 ºC. Leg aluminiumfolie over het brood en bak nog ± 25 minuten. 

Los het brood direct na het bakken uit het bakblik en laat op een rooster afkoelen.

Bron: King Arthur


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, ik heb dit recept vandaag gebruikt, want we willen morgen tosti eten :).
Het brood ziet er wel redelijk gelukt uit, maar het is niet zover gerezen als hier te zien is.
Ook was het wat sneller klaar, ik schat na 15 minuten op 180 C.

Bedankt voor je site, waar ik erg van geniet en veel van leer,

met vriendelijke groet,

Wim Veldhuis.

Levine zei

Wim: dank voor de complimenten. Oefening baart kunst, volgende keer wordt het vast hoger.
Maar in 15 minuten afbakken op 180 graden, dat kan echt niet. Is mij tenminste nog nooit gelukt ....
Eetze morgen :-).

miesje1959 zei

Hoi Levine,

Al een aantal dagen ben ik je site aan het doorspitten. Absoluut geen vervelende bezigheid.:-)

Heb weer een paar vragen voor.
Hoop dat je het niet erg vind.

Dit brood wil ik bakken in de broodbakmachine én weer van speltmeel.

Hoeveel water moet ik daarvoor gebruiken?
(60ml water lijkt mij zo weinig)

ook wil ik alles precies afwegen.
Wat handteer jij als theelepel inhoud?
Sommigen gaan van een inhoud van 5 ml maar in mijn optie is een theelepel 2,5 ml.

Alvast bedankt!

Groet,
Astrid

Levine zei

Astrid: de eieren tellen ook als vocht. Inhoud standaard theelepel is 5 ml. Succes!

Wim Veldhuis zei

Ik ga het van het weekend weer maken (ik blijf op deze site komen al meld ik het niet :)). In mijn vorige bericht bedoelde ik 15 ipv 25 minuten op 180 C. Misschien dat 220 iets hoger is bij mij (en 180 dan ook dus).

Het lukt steeds beter :)