20 april 2007

Rundvleescurry

Uitgangspunt voor dit gerecht was een stukje verse gemberwortel wat al een paar dagen op mijn aanrecht lag te slingeren.
Zonde om weg te gooien, dus mijn receptenverzameling ingedoken en ik kwam al snel een lekkere rundvleescurry tegen met daarin uiteraard.... verse gember.

Het vlees moet eerst minstens 1 uur met een kruidenmengsel marineren, zodat de smaken goed kunnen intrekken. Kerriepoeder koop ik eigenlijk altijd bij de toko omdat ik die veel lekkerder vind dat de kerriepoeder uit de supermarkt. Ik koop altijd Kerriepoeder Madras (= mild)

Rundvleescurry
  • 2 sjalotjes, in stukjes
  • 2 theelepels geraspte gemberwortel
  • 1 grote teen knoflook
  • 1 - 2 eetlepels kerriepoeder
  • geraspte schil van 1 citroen
  • cayennepeper (naar smaak)
  • 750 gram runderlappen, in blokjes
  • 2 eetlepels (arachide) olie
  • 1 dl kokosmelk (blikje)
  • 2 dl rundvleesbouillon (van een 1/2 blokje)
  • 2 eetlepels Japanse sojasaus (Kikkoman)
  • zout, peper
  • 3 eetlepels fijngesneden koriander of basilicum
Sjalotjes, gemberwortel, knoflook, kerrie, citroenrasp en cayennepeper in vijzel of keukenmachine heel fijn hakken. Blokjes vlees met dit mengsel inwrijven en op koele plaats minstens 1 uur laten intrekken.

Olie verhitten in braadpan en vlees met kruidenmengsel rondom bruinbakken. Kokosmelk, bouillon en sojasaus toevoegen en vlees met deksel op de pan op heel zacht vuur in ongeveer 2 uur gaar laten worden.

Zonodig op smaak brengen met zout en peper. Vlak voor serveren bestrooien met koriander of basilicum. Lekker met rijst en een groente, bijvoorbeeld sperziebonen.

Bron: Het Kookboek van Tip Culinair (1999)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kan je ook het rundvlees door kip vervangen?

Levine zei

Ja hoor, dat kan. Vervang dan wel de rundvleesbouillon door kippenbouillon. De 'suddertijd' kan je verkorten. Kipfilet is veel sneller gaar dan rundvlees.