13 oktober 2014

Update 2: boek Brood uit eigen oven

Boek 'Brood uit eigen oven'

Vandaag had ik een kippenvelmoment. Ik kreeg namelijk bericht dat de bestanden van mijn boek naar de drukker zijn. Yeah!

Nog een paar weken wachten en dan is mijn boek Brood uit eigen oven eindelijk gedrukt en kan ik, en iedereen, het vasthouden en doorbladeren. Dat wordt het volgende kippenvelmoment, dat weet ik nu al.

Een boek schrijven, je zegt het zo makkelijk maar er gaat een heel proces aan vooraf voordat het daadwerkelijk in de winkel ligt. In februari van dit jaar is de coverfoto al gemaakt en is het formaat en het aantal pagina’s bepaald. Daarna begint pas het echte werk, zowel voor mij als schrijver als voor de uitgever, de vormgever, de fotografen en alle anderen die erbij betrokken zijn.

Ik kreeg de vrije hand van de uitgever, met één voorwaarde: er moesten 50 verschillende recepten in komen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan want ik had er veel meer! Wikken en wegen, toevoegen en weer schrappen. Deze wel, deze niet, toch weer veranderen. Twijfel, twijfel. Naast de recepten wilde ik er ook algemene informatie over brood bakken in hebben, want aan alleen recepten heb je niks. Het hoe en waarom is net zo belangrijk. Hoe kun je zien dat deeg goed gekneed is, waarom moet je deeg niet te lang laten rijzen, hoe vorm je een boule (en een batard, een couronne enz. enz.) en waarom moet je deeg eigenlijk ‘op spanning’ brengen voordat je het een 2e keer laat rijzen? Hoe reken je een broodrecept uit, waar moet je op letten als je desembrood wilt bakken? Al deze informatie en nog veel meer staat er na schrijven, schrappen en weer herschrijven in. Ik neem de lezer stap-voor-stap mee in broodbakland.

In juli heb ik de definitieve teksten ingeleverd en zijn ook de stap-voor-stap foto’s gemaakt. In augustus zijn alle andere foto’s gemaakt en kon de vormgever aan de slag. Lees er meer over in dit bericht.

Boek 'Brood uit eigen oven'

Een paar weken geleden kwam, na heen en weer mailen en overleggen, dan eindelijk de 1e drukproef. Spannend! We leven in het digitale tijdperk maar bij de deze eerste drukproef kwam er papier en een rood schrijvende balpen aan te pas. Ik moest alles weer nalezen en controleren en met rood mijn wijzigingen erbij schrijven en vervolgens de hele bubs in een enveloppe met een heuse postzegel erop weer terugsturen.

Daarna volgden nog een 2e en een 3e drukproef en gisteravond heb ik de laatste wijzigingen doorgegeven. En nu maar hopen dat er geen fouten meer in de teksten staan. Duimen jullie met me mee?

In de tweede week van november ligt het boek in de boekhandel. Zaterdag 15 november is de officiële boekpresentatie bij boekhandel de Vries in Haarlem, 15.30 - 17.00 uur (iedereen is welkom) en in de weken daarna volgen nog diverse signeersessies en demo’s brood bakken in het land. Ik zal jullie op de hoogte houden via dit blog, Facebook en Twitter over waar en wanneer! De eerste zal ik jullie alvast verklappen: op zaterdag 22 november ben ik ’s middags bij kookwinkel Habitas in de nieuwe Markthal in Rotterdam.



9 opmerkingen:

Monica zei

Ik kan me voorstellen dat het een kippenvelmomentje was. Grappig om te zien dat er nog best veel is bijgeschreven in de drukproef. Ik ga het boek zeker kopen, hopelijk via een signeersessie. Ik was afgelopen zaterdag bij de workshop en ik heb alleen maar complimenten gekregen over de mooie en heerlijke broden en broodjes. Veel succes met de lancering van je boek.
Groeten van Monica uit Almere

Ramona - A Dutchie Baking zei

Wauw, in de foto's die je tot nu geplaatst heb zie ik al dat dit een boek is dat ik écht wil hebben! Mooie vormgeving en stap voor stap foto's. Kan niet wachten!

Unknown zei

Super hoor en ik snap dat dit een kippevel moment is. Ik maak toch al veel recepten van jou en ga straks op zeker het boek aanschaffen. Kan helaas niet die kant op komen want reizen is niet altijd even makkelijk door gezondheids problemen, maar boek komt er dat is een ding wat zeker is. Groetjes Els Groeneweg uit Oss

Silvia zei

Spannend!!! Ik snap dat je niet kunt wachten (wij ook niet!;-) ).
Gezien het succes van de recepten op je site kan het niet anders dan dat je boek als zoete broodjes over de toonbank gaat!
Groet van een bakfan: Silvia

Johanna zei

Ook ik wacht met spanning op "Boek uit eigen oven". Gezien je recepten en uitleg op je blog zal het een groot succes worden onder ons bakliefhebbers.
Groet en alvast een dikke pluim: Johanna

baxengelbertsinthailand zei

Ik heb het boek een paar weken geleden al besteld en wacht met spanning af... Kijk er naar uit! Je workshop was geweldig en verwacht van je boek hetzelfde...!

Unknown zei

Wat geweldig om iemand te kunnen volgen die net zo geapssioneerd is over brood en bakken als ikzelf.
Gefeliciteerd met uw boek ik kijk er naar uit.
En tevens bedankt voor uw blog het is zelfs voor een ervaren thuisbakker met een opleiding als broodbakker erg leerzaam!
Met viendelijke groet frank

Hanaâ zei

Spannend hoor! Ik kijk er naar uit. Het zal helaas wel een tijdje duren vorst ik weer in Nederland ben :(

Sarah en Evelien zei

Ik weet wat ik moet vragen voor Kerst :D!!