13 juli 2013

Hamburgerbroodjes

Hamburgerbroodjes-3

Van de week zag ik in de supermarkt voorverpakte hamburgerbroodjes liggen. Blèh, ik moet er toch niet aan denken dat ik die zou moeten eten, ze leken wel van karton!

Nee, ik maak mijn broodjes natuurlijk zelf en zo moeilijk is dat niet. Je kunt het deeg zowel in een standmixer, een broodbakmachine als met de hand kneden. Let erop dat je voldoende lang kneed, anders krijg je alsnog compacte broodjes.

Na de 1e rijs verdeel je het deeg in stukken, bolt de stukken deeg op en na 10 - 15 minuten rust druk je de bolletjes weer plat. De broodjes mogen natuurlijk niet te hoog worden anders wordt het wel heel moeilijk eten met ook nog een hamburger ertussen.

Met onderstaand recept maakt je negen heerlijke hamburgerbroodjes. Ze zijn vrij groot, er moet immers een hamburger tussen passen! Je kunt ze natuurlijk ook kleiner maken. Je maakt eerst bolletjes van het deeg die je vervolgens plat drukt want de broodjes mogen niet te hoog worden. Je kunt van dit deeg trouwens ook gewone bolletjes maken, druk ze dan niet plat.

Hamburgerbroodjes (9 stuks)

Deeg:
  • 500 gram tarwebloem
  • 6 gram droge gist
  • 8 gram zout
  • 10 gram suiker
  • 25 gram zonnebloemolie
  • 50 gram ei (= 1 M ei), kamertemperatuur
  • 275 gram (volle) melk, 20 – 25 °C
Verder:
  • sesamzaadjes voor de bovenkant
  • zonnebloemolie om handen, kom en werkplek in te vetten
  • bakplaat bekleed met bakpapier of bakfolie

Werkwijze deeg in een standmixer kneden: doe alle ingrediënten voor het deeg in de komen kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand van de kom loslaat. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken: vet je handen in met een klein beetje zonnebloemolie, neem een stukje van het deeg af (formaat golfbal) en trek dat voorzichtig al ronddraaiend uit tot een vliesje (denk aan een kauwgombel). Kneed het deeg nog een paar minuten als het snel scheurt en probeer het weer. Zie ook dit filmpje.

Werkwijze deeg in een broodbakmachine kneden: doe alle ingrediënten voor het deeg in de bak en kneed in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand van de bak loslaat. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Volg verder de werkwijze vanaf de 1e rijs zoals hieronder beschreven. Je kunt ook het deegprogramma van de broodbakmachine gebruiken (= inclusief 1e rijs). Gebruik dan koude melk en volg het recept hieronder vanaf het vormen.

Werkwijze deeg met de hand kneden: doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en roer door elkaar tot alles goed gemengd is. Stort het deeg op de werkplek en kneed met de hand in ± 20 minuten tot een soepel deeg. Weersta de neiging om bloem toe te voegen, het deeg wordt tijdens het kneden vanzelf minder plakkerig! Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg in ± 60 minuten in volume verdubbelen. Het deeg is goed gerezen als je er met een vinger in prikt en het gat blijft staan.

Vormen: stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek en druk de lucht eruit (= doorslaan). Verdeel het met een deegsteker in 9 stukjes (± 95 gram). Bol ieder stukje deeg goed op: vouw eerst de zijkanten van ieder stukje deeg naar het midden en draai het deeg om. Maak een kommetje van je hand en leg je hand op een stukje deeg. Druk het deeg tegen het werkoppervlak terwijl je een ronddraaiende beweging maakt. Als je het goed doet zie je een “naveltje” aan de onderkant van het deeg. Laat de bolletjes afgedekt 10 - 15 minuten liggen.

Hamburgerbroodjes-1


Druk ieder deegballetje met de palm van de hand plat. Als het niet in 1 keer lukt, laat het deeg dan nog even liggen en druk dan opnieuw plat. Bestrijk de bovenkant van de deeglapjes met een kwastje met water en bestrooi ze met sesamzaadjes. Druk de sesamzaadjes met je hand vast in het deeg.

Hamburgerbroodjes-2

2e rijs: leg de deeglapjes enkele centimeter uit elkaar op een bakplaat/bakplaten (bekleed met bakpapier of bakfolie). Laat de deeglapjes afgedekt op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is goed als je er met een vinger op drukt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.

Oven voorverwarmen: verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 220 °C (boven- en onderwarmte). Als je met hete lucht wilt bakken verlaag dan de temperatuur met 20 °C of volg de gebruiksaanwijzing van de oven.

Bakken: bak de broodjes in ± 15 minuten gaar en bruin. Laat de broodjes op een rooster afkoelen. Als je het deeg over 2 bakplaten heb verdeeld bak dan de tweede bakplaat direct na de eerste.

Bewaren: bewaar deze broodjes in een plastic zak. Ze kunnen ook prima ingevroren worden. Laat ze in de diepvrieszak ontdooien. ‘Piep’ ze eventueel voor het serveren op in een voorverwarmde oven (± 5 minuten op 200 °C).

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie site!
Ik ben ook begonnen met 'n foodblog en ook de trotse bezitter van 'n Rofco (wel het kleinere model de B20).
Ik heb je ook toegevoegd op mijn blogroll.
Groetjes,

Ramona zei

Is dit hetzelfde recept dat tot voor kort op je site stond? :)

Levine zei

Ramona: dit is een ander recept.

Ramona zei

Dan moet ik deze ook maar eens proberen, voor de volgende BBQ! Bedankt voor je antwoord :)

Daphne zei

Net gebakken, recept klopt als een bus. Morgen smullen :)

De smaak van Cecile zei

Ze waren heerlijk, dank voor het recept! Onder aan de blogpost een link naar jouw site. http://bit.ly/1eHJlVB

Bakdame zei

hoi levine,
ik heb deze gisteren gemaakt en ze waren overheerlijk.
ik heb in mijn blog verwezen naar jouw blog.
super recept.

liefs
ohladybake

Daphne Broens zei

Ik heb vandaag de broodjes gemaakt en ze zijn goed gelukt!
De broodjes zijn luchtig maar absorberen wel goed het vocht/vet dat uit de hamburger komt en de saus, dit eet erg prettig.
Inderdaad exact 9 broodjes, de 4 die over zijn gaan de vriezer in.

Charlene zei

Ik heb de broodjes nu voor de 3e keer gebakken. Ze zijn hier groot favoriet bij zelfgemaakte hamburgers.
Van het recept maak ik 10 broodjes ipv 9 en als ik ze direct na het bakken invries bak ik ze maar 10 minuten omdat ze anders iets te donker worden. Bedankt voor dit fijne recept!

Levine zei

Hi Charlene, leuk om te horen en graag gedaan :-).

Unknown zei

Hallo Levine, zou dit met speltmeel ook lukken?

Levine zei

Ja hoor, dat gaat prima. Ik zou dan wel speltbloem gebruiken om ze wit te houden. Met speltmeel kan uiteraard ook, maar dan worden het volkorenbroodjes. Spelt is kwetsbaarder dan tarwe, daarom korter kneden. Bakze!

Unknown zei

Dank u, zal er eens aan beginnen

Sarrah Spruyt zei

Gisteren gebakken en zeer goed gelukt. Bedankt!
Je site staat bij mijn favorieten en ik zal er zeker eens op rondsnuffelen naar andere lekkere recepten. Wel vind ik het jammer dat er geen printvriendelijke versie is, ik hou mijn lievelings recepten toch graag in een boekje bij.

Levine zei

Leuk te horen dat de broodjes goed gelukt zijn. Je kan ieder recept van mijn blog uitprinten via de ‘Print friendly’ knop onderaan het recept. Je kan zelfs ook nog aanpassen wat je wilt printen, bijv. kleine of grote foto of geen foto, tekst groter en kleiner maken en tekst weghalen.

Unknown zei

Het is me gelukt! Ik denk dat ik in de mobiele versie die optie niet heb, maar dan heb ik op "internet versie weergeven" gedrukt, en dan kwam de printvriendelijke versie er wel! Alvast bedankt!

Inge zei

Goedemiddag Levine,

Ik heb een vraag, ik heb deze hamburger broodjes nu voor de 3e keer gemaakt.
De eerste keer waren ze helemaal perfect geworden. Alleen het afdekken met ingevet huishoudfolie was zo’n ellende dat ik op internet had gezocht hoe ik dit makkelijker kon doen waar ik de tip vond om ze af te dekken met een ingevette bakmat.
De afgelopen 2 keer heb ik de broodjes afgedekt met een ingevette bakmat van de ikea maar nu zijn de broodjes al 2 keer net een soort eierkoeken ipv mooie ronde broodjes.
Kan het zijn dat de bakmat te zwaar is waardoor de broodjes plat worden tijdens de 2e rijs? Als de broodjes inderdaad inzakken door een te zware bakmat wat kan je dan het beste gebruiken om de broodjes af te dekken.
Als dit niet uitmaakt wat zou dat de mogelijke oorzaak kunnen zijn waardoor de laatste 2 keer de broodjes “mislukken”.
De smaak blijft overigens goed ondanks dat ze een beetje plat zijn en met een hamburger erop altijd nog lekkerder dan een broodje uit de winkel, die worden altijd zo sompig.

Alvast bedankt voor je antwoord en een fijne zondag
Groeten Inge

Unknown zei

Hier nog steeds een groot succes! Bedankt voor het fijne recept!