27 juli 2013

Foodblogswap juli 2013: Cake met verse mango

Cake met verse mango

Einde van de maand: tijd voor de foodblogswap. Deze maand kreeg ik tot mijn grote vreugde Carolines blog toegewezen. Haar blog staat vol met allerlei lekkers. Ook de foto’s die gemaakt worden door haar man zien er prachtig uit. Ik krijg altijd meteen zin om te keuken in te duiken als er weer een nieuw recept verschijnt op Carolines blog.

Ik kon niet kiezen en maakte afgelopen maand drie heel verschillende gerechten van haar blog: de plaattaart met asperges, prosciutto en tomaten, de noedelsalade van Nigella en onderstaande cake met verse mango. Allemaal even lekker en voor herhaling vatbaar!

Het recept van de cake met verse mango komt oorspronkelijk uit het boek Baking from my home to yours van Dorie Greenspan. Dit boek is ook één van mijn favorieten, ik schreef er in 2007 al over.
Het enige dat ik veranderd heb is de maat van de eieren (de large eieren in de USA zijn even groot zijn als onze M eieren) en in plaats van de geraspte schil van een limoen heb ik de schil van een citroen gebruikt. 

De cake is snel gemaakt, je hebt er niet eens een mixer voor nodig. Laat de cake goed afkoelen voordat je hem gaat snijden, hij valt anders uit elkaar. De volgende dag nog lekkerder!

Cake met verse mango
  • 180 ml zonnebloemolie
  • 340 gram patentbloem
  • 200 gram suiker
  • 3 eieren, maat M
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel baking soda
  • 1½ theelepel gemberpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • ¼ theelepel zout
  • 65 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 grote of 2 kleine mango's (± 340 g)
  • 115 gram sultanarozijnen
  • geraspte schil van 1 limoen of citroen
  1. Verwarm de oven voor op 175 °C (boven- en onderwarmte), vet een cakevorm in met boter en leg er een stuk overhangend bakpapier in, zodat je later de cake zo uit het blik kan tillen.
  2. Schil de mango en snijd in blokjes.
  3. Doe de bloem, kaneel, gemberpoeder, zout, suiker, lichtbruine basterdsuiker, bakpoeder en baking soda in een kom en roer goed door elkaar.
  4. Klop de zonnebloemolie met de eieren los met een garde.
  5. Meng met een spatel de natte ingrediënten door de droge, meng niet te lang, alle bloem moet net opgenomen zijn. Het is een vrij dik deeg.
  6. Roer de mangostukjes en de rozijnen erdoor.
  7. Verdeel het deeg in de vorm en strijk de bovenkant glad met een spatel.
  8. Bak de cake ± 1½ uur in de oven tot de bovenkant goudbruin is en een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Als de cake te bruin wordt dek dan de bovenkant af met aluminiumfolie.
  9. Laat de cake 5 minuten afkoelen en haal hem dan uit de vorm en laat helemaal afkoelen op een rooster.

5 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Dank je wel voor alle complimenten! Dit is inderdaad een heerlijke cake en dat kan ook niet anders als het van Dorie is.

Lous zei

Ziet er heelrijk uit! Zijn de theelepels die van een set maatschepjes of Nederlandse theelepels. Dat scheelt nl. nogal.

Levine zei

Inhoud theelepel = 5 ml, die van een setje maatlepels dus.

Anne-Lieke zei

Heerlijk allemaal!

4pure by Andrea zei

Ook ik ben groot fan van Dorie en kook regelmatig met haar recepten. Deze heb ik nog niet geprobeerd, maar het ziet er heerlijk uit!