29 november 2011

4 december: Nationale antipakjesavond

Net als vorig jaar heeft Karin Luiten 4 december uitgeroepen tot Nationale antipakjesavond.

Het is mij net als Karin een raadsel waarom zoveel mensen nog niet weten dat je voor lekker en makkelijk koken heus geen pakjes of zakjes nodig hebt. Pakjes en zakjes lijken makkelijk, maar veel tijd win je er niet mee en zeker geen smaak! Ook moet je vaak zelf nog van alles bijvoegen, waarom dan niet het gerecht helemaal zelf maken? De kruidenmengsels die in zakjes en pakjes zitten bevatten altijd te veel zout, onnodige suiker, smaakversterkers, conserveermiddelen en E-nummers. Dat valt niet te rijmen met gezond en ook niet met lekker.

Mijn zus en ik verschillen als dag en nacht. Ze houdt in tegenstelling tot ondergetekende niet zo van eten en is gek op pakjes en zakjes “want veel te makkelijk hoor” en “tja, ik vind het nou eenmaal lekker.... Bovendien vind ik het wel handig dat het steeds hetzelfde smaakt, dat geklooi met potjes kruiden en specerijen die altijd vies worden en over de datum zijn” schreef ze op mijn Facebookpagina nadat ik ook daar een oproep had gedaan om op 4 december zonder pakjes en zakjes te koken. Over smaak valt te twisten ……. Ik denk dat zij en ik daar nooit uitkomen, maar ik hoop echt dat zij op 4 december - en vaker - de zakjes en pakjes links laat liggen zodat ze weer kan proeven hoe iets echt kan smaken. Misschien krijgt ze dan weer wat meer zin in eten.

Ik sluit me van harte aan bij de oproep van Karin om op 4 december zonder pakjes en/of zakjes te koken. Jullie, mijn lezers, doen toch ook mee?

Hieronder een aantal suggesties voor (h)eerlijke gerechten die snel klaar zijn en die zonder al te veel poespas en zonder pakjes en zakjes te maken zijn:

- Pasta met klassieke tomatensaus
- Kipfilet met zoetzure saus
- Fettucine met romige spinazie en geroosterde tomaten
- Kip met groenten in zoetzure saus
- Thaise roergebakken kip met basilicum
- Varkenshaas in soja-/hoisinsaus
- Kip met kerrie *
- Verse pasta met ei-speksaus
- Zuurkoolschotel met appeltjes uit de oven
- Rode kool met cider en appel

* In het bericht over Kip met kerrie schrijf ik over mijn moeder en haar plezier in koken en ook over mijn zus die niet zo van eten houdt. Lees ook haar commentaar onder het bericht waarin ze toegeeft dat ze met pakjes en zakjes kookt ....).

Tip: wil je vaker zonder zakjes en pakjes koken en toch je favoriete gerechten blijven maken maar je weet niet hoe? Koop het boek Koken met Karin - Zónder pakjes en zakjes. In dit boek laat Karin je onder andere zien hoe je de populaire kant-en-klaar gerechten zelf kunt maken.

5 opmerkingen:

Lisette zei

Ik kook eigenlijk altijd zonder pakjes/zakjes. Soms kijk ik wel voor wat inspiratie naar de ingrediënten op heen pakje/zakje in de supermarkt. Maar daarna wordt het weer snel teruggezet.

Onder de knotwilg zei

Ha, voor mij niet moeilijk om mee te doen, ik gebruik echt bijna nooit een pakje of zakje! De laatste paar pakjes (kloppudding voor als de eigengemaakte yoghurt nog niet voldoende afgekoeld is bijv.) zijn we nu aan het opmaken en komen er dan ook nog niet in. Als je weet wat er in zit smaakt het ineens niet zo lekker meer... Het genoemde kookboek is overigens echt leuk, ik had het pas van de bieb geleend en heb er verschillende recepten uit gemaakt. Heerlijk!

Groetjes Tineke

Anoniem zei

Ik kook altijd zonder zakje en/of pakjes.
Ik heb een adresje waar ik heerlijke kruiden en specerijenmengsels kan kopen, waaronder pittige speculaaskruiden. Maar meestal maak ik mijn eigen combinaties van specerijen en kruiden.
wens je een leuke en lekkere 4 december

Anoniem zei

vorige jaar heb je ook een antipakjes avond gehouden (eerst dacht ik...ah wat zielig voor haar kinderen, die krijgen geen pakje van sint)Maar na het lezen dacht ik dat ik weet wel beter, met pakjes koken is lekkerder. Toen aat onze zoon nog niet mee, hij was maar een baby. Sins hij mee eet komt er geen pakje en zakje meer binnen. ik moet wel wat meer moeite doen om wat lekkers te maken maar het kan. Geen E nummers, geen smaakversterkers en niet te veel zout. Laura

Anoniem zei

Wat een leuk idee!! Bij mij is het gelukkig bijna altijd anti pakjes koken. Veel lekkerder en gezonder.