09 januari 2009

Bolognesesaus (2)

Ja, daar ben ik weer. Een weekje weg van de computer doet een mens soms goed. Bovendien heb ik allerlei andere dingen aan mijn hoofd die ook aandacht behoeven. Juist met dit koude weer kregen we problemen met de verwarming en ons waterbed ging lekken (lachen mag hoor, hebben wij ook gedaan). Dat betekent verwarmingsmonteurs over de vloer, op zoek naar een nieuw bed en ach laten we gelijk maar de hele slaapkamer opknappen, dus ook op zoek naar nieuwe vloerbedekking en nieuwe kasten en potten verf kopen. Ook moest ik na twee heerlijke weken kerstvakantie weer aan het werk en dat viel even tegen. Het koste me moeite om over te schakelen van alles rustig aan doen naar weer haasten en rennen. Gekookt en gebakken heb ik natuurlijk wel, maar tot gisteren geen nieuwe dingen bedacht en/of uitgeprobeerd. Met dit prachtige koude winterweer kwam er natuurlijk Erwtensoep en Zuurkool op tafel en het Speltbrood met sesamzaad, Meergranenbrood en de Witte broodjes met semolinameel gingen ook in de herhaling.

Gisteravond maakte ik deze pastasaus en zoonlief en echtgenoot vonden hem erg lekker (met andere woorden: deze mag ik vaker maken en het mag op mijn weblog). Ik vond de saus trouwens ook lekker.

Bolognesesaus

Bolognesesaus
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 200 gram (dikke plak) pancetta, in reepjes (of gerookt ontbijtspek)
  • 2 uien, gesnipperd
  • 1 grote teen knoflook, gesnipperd
  • 500 gram half om half gehakt
  • 400 ml runderbouillon
  • 2½ dl droge witte wijn
  • 1 blikje tomatenpuree van 140 gram
  • 1 theelepel gedroogde Italiaanse kruiden
  • vers gemalen peper
  • 2 dl slagroom
  • 2 eetlepels peterselie, fijn geknipt

Verhit in een grote braadpan met dikke bodem de olijfolie, voeg de pancetta toe en bak zachtjes uit. Voeg de ui en knoflook toe en bak glazig. Voeg het gehakt toe en bak het rul.

Voeg de wijn toe en laat wat inkoken, voeg vervolgens de bouillon, tomatenpuree, Italiaanse kruiden en wat peper toe. Laat zonder deksel ± 30 minuten zachtjes koken, zodat een dikke saus ontstaat. Roer er als laatste de slagroom door. Maak op smaak met peper (zout is meestal niet nodig omdat de pancetta en bouillon ook al zout zijn) en peterselie.

Serveren met al dente gekookte pasta en bestrooi aan tafel met vers geraspte Parmezaanse kaas.

6 opmerkingen:

Lila-Loesje zei

Ziet er weer erg lekker uit.
Zou dr zo trek in krijgen.

Ik heb een link op mijn weblog geplaatst, als je dat niet wilt haal ik hm dr weer af.
Laat maar weten als ik hm weg moet halen.

Marloes

breadchick zei

Oh that looks really delicious.

Anoniem zei

Hey Arden,

Lekker recept en toch ga ik er een kanttekening bij plaatsen.
In je recept heb je het over 1 thl. gedroogde Italiaanse kruiden.
Wat zijn “Italiaanse” kruiden, het is niet om jou aan te vallen maar welke melange kun je Italiaanse kruiden noemen?

Remi

Levine zei

Hey Remi,

In iedere supermarkt zijn potjes met gedroogde Italiaanse kruiden te koop, vandaar dat ik er geen specificatie aan heb gegeven. Ik gebruik zelf de "I love Italy" kruiden van Herb 'n Spices: http://blend-kruidenmix.herbsnspices.nl/love-italy-italiaanse-kruiden-p-745.html

Groetjes :-)

Esther zei

Deze saus gister gemaakt en er lasagne mee gemaakt. In één woord heerlijk, heel erg bedankt voor dit recept.

Anoniem zei

Deze saus vandaag laten maken door mijn vrouwtje en ze was heerlijk ! Super lekker recept...