05 oktober 2008

Witte broodjes met semolinameel

De vakantie zit er weer op. Helaas is de week in Egypte anders verlopen dan we van tevoren bedacht hadden. Van onze plannetjes is niet veel terecht gekomen. Op de derde vakantiedag werd ik getroffen door een voedselvergiftiging en daar was ik letterlijk en figuurlijk echt ziek van :-((. Schrale troost was dat er vele mensen in het hotel ziek waren, de dokter in de aanwezige clinic - waar ik dus ook geweest ben - had het er maar druk mee. Nog steeds heb ik geen trek in "warm eten". Gelukkig had ik voordat we op vakantie gingen een flinke hoeveelheid witte broodjes gebakken en in de vriezer geparkeerd.

 
Witte broodjes semolinameel

Witte broodjes met semolina 
(12 - 16 stuks)
  • 480 gram tarwebloem
  • 120 gram semolina
  • 6 gram instant gist
  • 10 gram suiker
  • 36 gram boter
  • 390 gram halfvolle melk, lauwwarm
  • 12 gram zout

Deeg in standmixer/spiraalkneder kneden: Meng de bloem, semolinameel, gist en suiker in de kom. Voeg de boter en de melk toe. Kneed met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Deeg in broodbakmachine kneden: Doe alle ingrediënten in de bak van de bbm en laat ± 10 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand kneden. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs. Of gebruik de deegstand (= inclusief 1e rijs), volg dan het recept vanaf het vormen. Bij gebruik van de deegstand koude melk gebruiken. 

1e rijs: Vorm het deeg tot een bal en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot dubbel volume rijzen. 

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker in 12 - 16 gelijke stukken en maak er bolletjes van. Leg de bolletjes op een bakplaat/bakplaten (bekleed met bakmatje of bakpapier). Ik verdeel de bolletjes over twee bakplaten en bak ze na elkaar. 

2e rijs: Zet een bord/schaal met kokend water onderin de oven en zet de bakplaat/bakplaten met deegbolletjes erboven. De bolletjes hoeven niet afgedekt te worden. Laat in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. 

Bakken: Haal het bord met kokend water uit de oven en laat 1 bakplaat erin. Zet de andere bakplaat met bolletjes afgedekt weg. Zet de oven op de hoogste temperatuur (in mijn oven is dat ± 240 ºC) en bak de broodjes in ± 20 minuten gaar en bruin. Bak de andere andere broodjes in ± 8 minuten gaar en bruin (de oven is dan al op temperatuur, vandaar de kortere baktijd). 

De broodjes laten zich perfect invriezen. 

17 opmerkingen:

Unknown zei

Jammer dat je zo'n nare ervaring hebt gehad tijdens je vakantie, maar fijn dat je weer terug bent. Nu het toch slecht weer is, niets leuker dan lekker te gaan bakken en dat ga ik ook zeker doen. Deze broodjes lijken me heerlijk.
Alvast bedankt voor het recept.

Aranka zei

Erg herkenbaar.... ik had 'm op m'n 1e verblijfsdag al te pakken....
Ik was zo ziek dat ik er heimwee van kreeg. Bezoek aan de lokale pillendraaier heeft het uiteindelijk opgelost, maar mijn afkeer van "warm eten" en dan vooral het Europese eten met net even nog dat Egyptische smaakje, heeft vrij lang geduurd. En die vage zoetige geur van een zgn. Italiaanse pizza met Egyp. roots kan ik nu, 7 jaar na dato nog steeds oproepen en er kippenvel van krijgen...

Aranka zei

Overigens heeft het Egyptische eten mijn absolute voorkeur!

Aranka zei

even iets heel anders: hoe heten de broodvormen die je gebruikt? Die hoef je toch nooit in te branden?

Levine zei

Ja, dat "heimwee" herken ik, als het had gekund had ik het eerste vliegtuig terug naar huis genomen.... En ach, over dat eten daar in het hotel praat ik niet eens meer, bah ;-).

Broodvormen: ik gebruik broodvormen van Chicago Metallic. In Nederland te koop/te bestellen bij Surprise Kookgerei, zie http://www.surprisekookgerei.nl/index1.html
Echt supervormen, je hoeft ze inderdaad niet in te branden. Brood glijdt er na het bakken zo uit. Voor gebak gebruik ik de vierkante vorm die ook op hun site staat.

Aranka zei

dank voor de info - ik ga ze van de week bestellen; ik ben die blauwstalen helemaal zat - bakken steeds vaker aan....

En hoe gaat het nu met je? Ben je weer helemaal opgeknapt? (behalve dan nog even de warm eten afkeer?)

Levine zei

Gaat gelukkig weer een stuk beter, het rommelt nog af en toe in mijn buik maar dat is te verwaarlozen. Vanavond voor het eerst weer "warm" gegeten: simpele lasagne (natuurlijk zelf gemaakt - home sweet home).
Binnenkort verschijnt er een stukje over de bakvormen op mijn weblog. Met tekst en uitleg.

Teunie Luijk zei

Hallo,

Vorige week kwam ik op jouw blog terecht en ik heb hem meteen bij m'n favorieten gezet. Ik ben zelf ook dol op koken, bakken en braden en brood bakken staat met stip op nr. 1. Net als jij ben ik begonnen met een bbm-etje, en later in de oven gaan bakken. Heerlijk! Vandaag heb ik deze broodjes gebakken. Dank je wel voor het recept en de nauwkeurige beschrijving. Zo kan het haast niet mis gaan.
Ik zet een foto van de broodjes op m'n weblog en zal daarbij naar dit blog verwijzen voor het recept.

Groetjes, Teunie
www.eenvoudigleven.blogspot.com

Anoniem zei

het eten vind ik er zelf niet zo erg lekker uit zien. En het idee dat je eten eerts op de straat ligt, en dat je het daarna opeet, vind ik niet erg lekker! Maarjaah, ik zal me wel weer aan het aanstellen zijn... Verder heb ik totaal geen voorkeur aan Egyptisch eten, want ik heb liever Nederlands eten...

met vriendelijke groetje's: Een gebakken eitjuuh!!

Onder de knotwilg zei

Morgen op aanraden van m'n zus deze broodjes bakken, volgens haar zijn dit de allerlekkerste bolletjes :-)!! Ben benieuwd dus...

Anoniem zei

Hoi Levine,

Allereerst complimenten met je site. Je bent al een echte beroemdheid in de particuliere broodbakwereld :)).

Vraagje: zijn dit zachte broodjes? Ik mis nl.het ei. Zou dat eventueel wel kunnen?

Levine zei

Dank voor de complimenten :-). Dit zijn zachte broodjes. Door de melk en de boter worden de broodjes zacht. Je kunt altijd nog een ei toevoegen, maar dan moet je wel minder melk gebruiken (± 50 gram minder).

Unknown zei

Je schrijft dat de broodjes 20 min op 250 graden in de oven moeten. Voor andere witte broodjes zie ik op jouw site veelal zo rond de 200-220 graden en dan 12-15 min.

Is er een reden dat dit type broodje langer en warmer in de oven moet?

Levine zei

Mark, je begint in een koude oven. Dus het duurt even voor de oven op temp is, de 2e lading bak je dan ook korter. Zie de beschrijving.

Unknown zei

Oh, ik heb weer eens niet goed gelezen. Excuus!!

Caitlin zei

Waarom kun je eigenlijk niet beide platen erin laten en deze met hete lucht afbakken?

Louise zei

Hoi hoi,

Wil graag dit recept maken (en staan nog een hoop op mijb to do lijstje( .... vraag mij alleen af op welk nivea in de oven je de broodjes moet bakken?

Groetjes Louise