08 oktober 2007

Crostata di Mela e Fichi - Appeltaart met vijgenjam

Crostata di Mela e Fichi / Appeltaart met vijgenjam / Apple Fig Pie

Typ eens "crostata" in bij Google en je krijg ontzettend veel hits! Een crostata is een Italiaanse taart, meestal gevuld met jam. Dit is weer een andere variant met vijgenjam én appels. Ik vond het recept op de site van Ciao Italia, waar overigens veel meer lekkere Italiaanse recepten te vinden zijn.

Ik heb het recept niet helemaal gevolgd. Bij het deeg heb ik in plaats van 1 ei + 1 eidooier, twee hele eieren toegevoegd. Het was anders veel te droog geworden.
De vulling heb ik ook wat aangepast. In het recept staat 1 1/3 cup suiker en dat is omgerekend ongeveer 266 gram en dat terwijl er ook al 240 ml zoete vijgenjam in wordt gebruikt. Die hoeveelheid suiker leek me een beetje teveel van het goede. Ik heb het dan ook teruggebracht naar 100 gram en dat is eigenlijk nog aan de zoete kant. De gemalen kruidnagel heb ik weggelaten (ik kon het potje gewoonweg niet vinden in mijn rommelige kruidenkast.... en bovendien houd ik niet zo van kruidnagel). Na ± 40 minuten bakken moet de taart bestreken worden met melk of room en bestrooid met geschaafde amandelen en bruine basterdsuiker. Dat heb ik braaf gedaan, maar volgende keer bestrijk ik de taart gelijk met de melk en bestrooi met de geschaafde amandelen. Update: ik heb dit inderdaad de volgende keer gedaan en het gaat uitstekend.

Het deeg was een beetje tegendraads, bij het uitrollen had het de neiging om te scheuren en het maken van de reepjes was daardoor een secuur werkje, maar alles is gelukkig helemaal goed gekomen :-). Update: de volgende keren werkte het deeg geheel mee, zorg ervoor dat het deeg niet te koud is. Ik had wat deeg over, want mijn vorm was iets kleiner dan de in het recept gebruikte vorm van 25 cm. De 8 grote appels heb ik verminderd tot 4 grote appels en dat was al aan de ruimte kant.

Crostata di Mela e Fichi / Appeltaart met vijgenjam / Apple Fig Pie

Zo heb ik de taart gemaakt:

Crostata di Mela e Fichi

Deegbodem
  • 350 gram patentbloem
  • 100 gram suiker
  • ¼ theelepel zout
  • 113 gram koude ongezouten roomboter, in blokjes
  • 2 eieren, maat L
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 2 ½ theelepel vers geperst citroensap
Vulling
  • 4 grote appels (ik heb jonagold gebruikt), geschild en in dunne schijfjes
  • 240 ml vijgenjam
  • 1 eetlepel vers geperst citroensap
  • 100 gram suiker
  • 1 theelepel kaneel
  • snuf zwarte peper
  • snuf zout (ik heb fleur de sel gebruikt)
  • 2 eetlepels roomboter, in flinters
  • 1 eetlepel melk of room
  • 2 eetlepels geschaafde amandelen
Verder
  • 1 ronde vorm van ± 24 cm, liefst met losse bodem, ingevet
  • bakplaat, bekleed met bakmatje of bakpapier
Het deeg
Meng de bloem, suiker en zout in een kom. Voeg de klontjes boter toe en snijd met twee messen of een pastryblender de boter door het deeg tot de grootte van kleine erwtjes. Voeg de eieren, citroenrasp en citroensap toe. Roer met een vork door tot zich een deeg begint te vormen. Dit kan ook worden gedaan met een foodprocessor met het mes erin. Met een koele hand het mengsel snel tot een samenhangend deeg kneden, verdeel in 2-en (de ene deegbal iets groter dan de andere) en laat in plastic folie verpakt minstens een half uur in de koelkast opstijven.

De vulling
Meng de appelschijfjes met de vijgenjam en het citroensap. Meng de suiker, kaneel, peper en zout en roer dit door de appelschijfjes.

De taart
Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Laat het deeg eerst zonodig (als het langer dan een half uur in de koelkast heeft gelegen) op temperatuur komen, anders is het heel moeilijk uit te rollen. Deeg op een licht bebloemde werkplek uitrollen tot een ronde lap, een paar cm groter dan de vorm zodat je een opstaand randje kan maken. In vieren vouwen en in ingevette bakvorm uitvouwen. Snij het randje mooi bij.

Verdeel de vulling over het deeg en verdeel er de flinters boter over.

Rol het kleinere stuk deeg op een licht bebloemde werkplek uit tot een ronde lap. Snijd er reepjes van en leg die over de vulling. Druk de randen goed aan.

Crostata di Mela e Fichi / Appeltaart met vijgenjam / Apple Fig Pie

Zet de vorm op met een bakmatje of bakpapier bekleedde bakplaat. De jamvulling kan gaan lekken, een bakmatje/bakpapier op de bakplaat scheelt een hoop schoonmaakwerk!

Bestrijk met de melk of room en bestrooi met de geschaafde amandelen.

Crostata di Mela e Fichi / Appeltaart met vijgenjam / Apple Fig Pie

Bak in 50 - 55 minuten gaar en bruin.
Laat afkoelen op een rooster, verwijder de rand van de bakvorm en snijd in punten.

Crostata di Mela e Fichi / Appeltaart met vijgenjam / Apple Fig Pie

Bron: aangepast recept van
Ciao Italia - het originele recept staat hier

Nog een lekker recept voor een crostata is te vinden op de weblog van Lien: Crostata di marmellata di fichi.

Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Lien zei

o lekker hè die vijgen (jam of vers)...ben er gisteren nog mee aan de gang geweest...heerlijk gewoon. Met appels lijkt me ook een erg lekkere combinatie!

Anoniem zei

Hallo Arden,

Hmmm, dat ziet er wel erg lekker uit. Ga net aan de koffie, dus dit puntje taart zal ik er maar bij dromen vanmorgen. Maar een lekker recept dat ik vast een keer ga proberen. Het gaat in het archief !!

Steenbakkertje zei

Ziet er erg zeker lekker uit !

Moet dit proberen vind alleen de peper een beetje vreemd .


Weet dat er vaak bij zoeten dingen wat zout zit en wat zuur(citroen) maar peper .

Het zal wel een speciaal cachet aan het geheel geven !

De beneden buren hebben op mijn tijgertjes(op zokken) gepast dus dit is een mooie aanleiding om het te maken .

Dan kan het gelijk de deur uit anders duik ik er zelf in
(lees : dan vreet ik het zelf op)

Anoniem zei

Hola soy un chica española que mirando recetitas de tarta de manzana holandesa he dado contigo, me gusta mucho tu blog, el idioma no lo entiendo mucho, aunque un poco si, menos mal que existen los traductores!, un saludo!