04 mei 2008

Brood met zaadjes (3) - Buttermilk Seed Bread

Brood met zaadjes - Buttermilk Seed Bread

Ik was vandaag van alles van plan. Zo wilde ik twee recepten voor koekjes uitproberen en twee verschillende broden bakken. Aanstaande zaterdagmiddag, 10 mei, ga ik namelijk ter ere van moederdag weer koekjes bakken bij DOK in Den Haag. Het mooie weer gooide echter roet in mijn bakplannen. In plaats van tijd in de keuken door te brengen heb ik lekker genoten van het zonnetje. Omdat er toch wel brood op de plank moest komen heb ik vanavond toch nog twee (dezelfde) broden gebakken.

Brood met zaadjes - Buttermilk Seed Bread

Recept printen
  • 7 gram droge gist
  • 1 theelepel suiker
  • 180 gram water, lauwwarm
  • 355 gram karnemelk, lauwwarm
  • 25 gram zachte ongezouten roomboter
  • 45 ml (3 eetlepels) honing
  • 15 gram zout
  • 20 gram (geroosterde) sesamzaadjes
  • 25 gram lijnzaad
  • 15 gram maanzaad
  • 20 gram zonnebloempitten
  • 240 gram volkoren- of speltmeel
  • ± 550 gram tarwebloem
  • 2 broodbakblikken van ongeveer 22 cm, ingevet
Los de gist en de suiker op in het warme water. Laat ± 10 minuten staan, totdat het schuimt.

Doe de rest van de ingrediënten, behalve de tarwebloem, in de kom van de KitchenAid. Voeg het gistmengsel toe en roer met de platte klopper door elkaar. Voeg geleidelijk de tarwebloem toe. Verwissel de platte klopper voor de deeghaak en kneed in ± 10 minuten op stand 2 tot een soepel deeg dat van de wanden loslaat. Voeg zonodig nog wat bloem toe als het deeg te nat is of wat water als het deeg te droog is.

Vet een grote kom in met wat olie, doe het deeg hierin, 1 x keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Lat afgedekt in 60 - 90 tot dubbele volume rijzen.

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Verdeel in twee gelijke stukken. Bol op en laat 20 minuten afgedekt liggen.

Vorm van ieder stuk deeg een brood en leg dit in de ingevette vormen. Laat afgedekt in 60 - 90 minuten tot bijna dubbele volume rijzen.

Verwarm tijdens het rijzen de oven voor op 190 ºC.

Bak de broden in 35 - 40 minuten gaar en bruin. Direct storten op een rooster en volledig laten afkoelen.
Brood met zaadjes - Buttermilk Seed Bread
Eet smakelijk!

14 opmerkingen:

Cooking zei

It is a splendid site.
I linked so that your site could visit it from my site.
Please link by all means with my site.
http://cookingrecipe001.blogspot.com/

Because I show various recipes, please visit the all of you.
http://cookingrecipe001.blogspot.com/

If a site and you that it is possible, and a big connection comes,
and it was watched comment by each other by linking have you visit it,
I am happy at all. And I pray for your good luck.

Gea zei

Don't blame it on the sunshine :-)

Dit lijken mij prima broodjes om straks te gaan bakken. Gaat het ook zeker doen, maar vervang dan alle zaadjes door enkel lijnzaad: is goed voor de darmpjes, zal maar zeggen ;-)

Anoniem zei

Heb 't vandaag gebakken, heerlijk brood!
Monica

Anoniem zei

Hoi Levine,
Allereerst: bedankt dat je zoveel geweldig goede brood recepten op je site hebt gezet! Ik woon in Hong Kong en ben sinds kort begonnen met brood bakken, want goed brood is hier lastig te vinden.
Ik heb ook alleen maar een gasoven met onderwarmte en dat is lastig bakken maar nu bak ik alles af in een keramieken pan à la Jim Lahey en dat gaat heel goed.
Ik heb een vraagje over karnemelk. Dat hebben wij niet hier! Kan ik dit vervangen door een deel yoghurt en een deel magere melk? Wordt het brood dan ook langer houdbaar en helpt het ook bij roggemeel zoals zuurdeeg? Alvast bedankt voor je antwoord!

Siesie zei

Hallo Levine,
Denk je dat ik de volkoren- of speltmeel in dit recept kan vervangen door Semolina 176? Ik heb voor het eerst een brood met semolinameel gebakken (volkoren semolinabrood)en ik vind dat ontzettend lekker. Kan ik in elk recept een deel van het meel vervangen door semolina?
Alvast bedankt voor jouw antwoord.

breistertje zei

Dit lijkt me een heerlijk brood, ik heb alleen geen goede mixer om het zware werk voor me te doen. Hoe lang zou ik met de hand moeten kneden? Of is er een trucje om te zien dat het deeg genoeg gekneed is?
Alvast bedankt,
Corinne

Levine zei

Corinne: met de hand kneden duurt zeker 20 minuten. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken. Zie het filmpje via het tabblad Broodbaktips.

Nadine zei

Ik ben dit brood nu aan het maken ,maar het viel me op dat het deeg nauwelijks wilde rijzen. De gedroogde gist is vers en alles staat op kamertemperatuur. 7 Gram gist op twee broden is dat niet te weinig? Ik heb daarom nog wat opgeloste gist door het deeg gekneed en het staat nu opnieuw te rijzen. Je recepten kloppen altijd maar nu slaat de twijfel toch toe....
Ben benieuwd naar je antwoord!

Levine van Doorne zei

Hoi Nadine, nee dat is niet te weinig. Je kunt met de hoeveelheid gist variëren. Hoe minder gist, hoe langer de rijstijden worden en hoe meer smaak het brood krijgt. Als je meer haast hebt, kun je iets meer gist gebruiken, bijv. 10 gram.

Nadine zei

Hoi Levine, Dankjewel voor je reactie. Dat er vaak maar weinig gist nodig is, en de rijstijd dan langer is, wist ik. Het kwam door de vulling, de zaadjes, waardoor ik dacht dat het deeg te zwaar was voor zo weinig gist. Maar ik laat het de volgende keer gewoon langer rijzen. Nu heb ik 12 gram gist gebruikt en is het dan ook erg snel gerezen en het brood heel luchtig geworden. Sorry dat ik twijfelde hoor. Dat komt vast door de oude manier van brood bakken die nog in mijn hoofd zit ;-)
Het brood is hoe dan ook erg lekker!

Levine van Doorne zei

Goed te horen dat de broden gelukt zijn Nadine!

Petra Van Den Broek zei

Kan ik dit recept ook in een broodbakblik doen van 30 cm?? Heb geen kleinere..
Groetjes petra

Petra Van Den Broek zei

Kan ik dit recept ook in een broodbakblik doen van 30 cm?? Heb geen kleinere..
Groetjes petra

Levine van Doorne zei

Nee, deze hoeveelheid is te veel voor 1 blik van 30 cm. Als je het recept eerst uitekent naar %, dan kun je het makkelijk omrekenen naar de juiste hoeveelheden. Zie de uitleg in mijn boek over de bakkersformule. De totale hoeveelheid bloem/meel is 100% en is het uitgangspunt om verder te rekenen.