22 september 2009

Hazelnootkrans

Hazelnootkrans

Wie wat bewaart heeft wat! In één van mijn oude 'culinaire' plakboeken vond ik het recept voor onderstaand brood. Ik heb het gekregen - en dat zal zo rond 1982 zijn geweest - van een collega. Met potlood staat erop geschreven "van Oeni, broodmix heb ik al gekocht" en ik heb er zelf "lekker!" bij geschreven. Toen bakte ik dus ook al brood. Toentertijd nog wel met een pak broodmix (ook dat had je toen al), nu heb ik zelf een zoet deeg gemaakt. Het recept van de vulling heb ik niet veranderd.

De hoeveelheid deeg was iets te veel. Voor de krans heb ik ± 600 gram gebruikt en van het resterende deeg heb ik zoete bolletjes gemaakt (lekker met een beetje boter en jam op zondagmorgen). In plaats van hazelnoten kunnen ook amandelen worden gebruikt.

Hazelnootkrans

Hazelnootkrans

Deeg:
  • 600 gram tarwebloem
  • 10 gram instant gist
  • 75 gram suiker
  • 11 gram zout
  • 130 gram water, 20 - 25 ºC
  • 130 gram melk, 20 - 25 ºC
  • 120 gram ei (kamertemperatuur), losgeklopt
  • 60 gram zachte ongezouten roomboter
Vulling:
  • 150 gram hazelnoten
  • 125 gram suiker
  • 90 ml slagroom
  • 1 eetlepel/15 ml rum of cognac
  • 100 gram rozijnen
Afwerking:
  • 1 - 2 eetlepels slagroom
  • geschaafde amandelen
  • poedersuiker

Deeg in een standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine kneden: Doe alle ingrediënten behalve de boter in de kom en kneed met de deeghaak ± 5 minuten. Voeg vervolgens de boter in gedeelten toe. Blijf kneden (± 10 minuten) tot een soepel deeg is ontstaan. Het plakt nog iets aan de bodem. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten tot dubbel volume rijzen.

Vulling: Maal de hazelnoten in een foodprocessor fijn. Voeg de suiker toe en druk nog een paar keer op de pulseknop. Voeg de slagroom toe en laat de machine nog even draaien. Doe het mengsel in een schaaltje en meng er de rozijnen door. Zet afgedekt weg tot gebruik.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette of met bloem bestrooide werkplek en druk de lucht eruit. Haal van het deeg een stuk van ± 600 gram af. Doe het resterende deeg weer in de kom en zet afgedekt in de koelkast tot verder gebruik (maak er bijvoorbeeld zoete bolletjes van). Bol het deeg losjes op laat afgedekt ± 15 minuten rusten (het deeg is na deze rusttijd makkelijker te vormen). Rol het deeg met een deegroller uit tot een rechthoek van ongeveer 30 x 45 cm.

Strijk de vulling uit over de deeglap. Laat de randen vrij.

Hazelnootkrans

Rol het deeg vanaf een lange kant stevig op.

Hazelnootkrans
Hazelnootkrans

Maak er vervolgens een cirkel van. Druk de uiteinden goed op elkaar (eventueel beetje natmaken met wat water).

Hazelnootkrans

2e rijs: Leg het deeg op een met bakpapier of bakmatje beklede bakplaat. Knip het deeg om de twee centimeter voor 2/3 in. Trek/duw de deegstukjes met je vingers wat uit elkaar. Dek het deeg af met bubbeltjesfolie en laat het op kamertemperatuur 45 - 60 minuten rijzen.

Oven voorverwarmen: Verwarm intussen de oven voor op 180 ºC (boven-/onderwarmte).

Bakken: Bestrijk het deeg met slagroom en bestrooi met geschaafde amandelen. Bak het brood in het midden van de oven in ± 35 minuten gaar en bruin. Laat het op een rooster afkoelen. Bestrooi voor het opdienen met poedersuiker.

Hazelnootkrans

Hazelnootkrans

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ziet dat brood er heerlijk uit.
Ik denk wel dat dat boven m`n pet gaat,alhoewel de recepten super goed te volgen zijn.
Ik hoop een vrijdag de amandelkoekjes en de advocaatcake te bakken.
Hoe komt het toch dat ik geen maatje 40 hebt?hi,hi

groetjes van Hilda

Levine zei

Ik weet niet of je al brood bakt, als dat zo is dan is dit brood niet moeilijk om te maken hoor. Als je wilt leren broodbakken: ik geef in oktober 2009 en januari 2010 een cursus broodbakken bij Oldenhof in Hilversum. Ook bij mij thuis geef ik wel eens lessen voor max. 2 personen tegelijk.

Succes met het bakken van de amandelkoekjes en de advocaatcake :-).

Anoniem zei

Hallo Arden,
Bedankt weer voor het plaatsen van dit heerlijk uitziende recept. Ik ben van plan om dit morgen te gaan bakken. De link die jij geplaatst hebt voor het deeg, moet ik dat lezen als echte kopjes, of zijn het andere gewichten? En weet jij hoeveel een pinch is? Of heb jij hier misschien een Nederlands recept van?

Hartelijke groeten van Jacqueline

Levine zei

Hallo Jacqueline,

HuH? Heb je niet verder gelezen dan? Het recept voor het deeg staat toch in het Nederlands in het bericht? Ik heb het vertaald en omgerekend en aangepast.

Bakze!

Anoniem zei

Vandaag gebakken.
De heerlijke advocaatcake en de koekjes.
De cake net bij de koffie geproefd en vond hem HEERLIJK.
Eerst dacht ik ,ik snoep vanavond niet,maar man en kinderen waren weg en toch een lekker plakje genoten.
De koekjes proeven we morgen.
Dit vind ik zo`n geweldige site,ben er gewoon blij mee.

Ik heb pas een echte cheese-cake gebakken.
Die was echt voor herhaling vatbaar,maar wel erg machtig.

groetjes van Hilda

Anoniem zei

Sorry,vergat antwoord te geven op het brood bakken,maar dat heb ik nog nooit gedaan.

groetjes van Hilda

Levine zei

Hilda,

Goed te horen dat de advocaatcake en de koekjes gelukt zijn :-). En natuurlijk ook bedankt voor de complimenten! Werk met veel plezier aan mijn weblog.

Anoniem zei

Hallo Arden,

Ja natuurlijk.... toen ik het deeg aan het maken was de volgende dag zag ik het.....
't Was laat toen ik die recept tegenkwam, en waarschijnlijk lag mijn hoofd al op bed....

Je hebt het recept inderdaad netjes vertaald! Thx!
Enne... was heel lekker! Het overige brooddeeg heb ik verwerkt als gevlochten broodjes!

Hartelijke groeten,
Jacqueline

Astrid zei

Het wordt echt een grote krans !!We zijn met z'n twee dus dat wordt voorlopig hazelnoot krans eten. De smaak is prima maar (misschien heb ik ergens wat fout gedaan vond de vulling erg zuinig en het brood wat droogjes. Heb amerikaanse bloem gebruikt voor dit recept.