26 juni 2010

Zachte witte broodjes (5)

Zachte witte broodjes

Het ene zachte witte broodje is het andere niet. Dit is alweer recept nr. 5 in de serie zachte witte broodjes. Meer recepten voor zachte witte broodjes zijn te vinden via het tabblad Receptenindex bovenaan deze pagina.

Zachte witte broodjes (16 stuks)

Deeg:
  • 560 gram tarwebloem
  • 7 gram instant gist
  • 10 gram suiker
  • 60 gram ongezouten roomboter, gesmolten en afgekoeld tot lauwwarm
  • 100 gram ei (2 M eieren), op kamertemperatuur en los geklopt
  • 250 gram (volle) melk, lauwwarm
  • 10 gram zout
Verder:
  • 1 ei, los geklopt met 1 eetlepel water
  • maanzaad of sesamzaad om te bestrooien (optioneel)
  • 1 - 2 bakplaten, bekleed met bakpapier of bakmatje of
  • 2 springvormen van 24 cm, ingevet
Deeg kneden in een standmixer/spiraalkneder: Doe alle ingrediënten in de kom. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat, het mag nog iets aan de bodem plakken. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Deeg kneden in een broodbakmachine: Doe alle ingrediënten in de bak van de bbm. Kneed 10 - 15 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand. Volg verder de werkwijze vanaf de 1e rijs zoals hieronder beschreven. Of gebruik de deegstand (= inclusief 1e rijs), gebruik dan koude melk en volg het recept hieronder vanaf het vormen.

Deeg met de hand kneden: Doe alle ingrediënten in een grote kom. Roer met een pollepel door elkaar tot alle bloem bevochtigd is. Stort het deeg op een werkplek en kneed met de hand in ± 20 minuten tot een soepel deeg. Voeg geen extra bloem toe als het niet echt nodig is; het deeg wordt vanzelf minder kleverig tijdens het kneden. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 1 uur in volume verdubbelen.

Vormen: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker in 16 gelijke stukjes en maak er bolletjes van. Laat de bolletjes deeg afgedekt ± 10 minuten liggen en bol ze dan nog een keer goed op.

Losse broodjes: Leg de bolletjes enkele centimeters uit elkaar op een bakplaat. Als er geen 16 broodjes op 1 bakplaat passen, verdeel ze dan over 2 bakplaten en bak ze achter elkaar.

Broodkrans: Verdeel de bolletjes deeg over twee springvormen (in iedere springvorm 8).

Afwerking: bestrijk de bolletjes met het eimengsel ei en bestrooi desgewenst met sesamzaad of maanzaad.

Zachte witte broodjes

Zachte witte broodjes

2e rijs: Laat de bolletjes afgedekt op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is goed als je er met een vinger op druk, de indruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terug veert.

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 200 ºC.

Bakken: Bak de broodjes in 15 - 20 minuten gaar en bruin.

Zachte witte broodjes

Zachte witte broodjes

Laat op een rooster afkoelen. Deze broodjes kunnen prima ingevroren worden.

Zachte witte broodjes

Van hetzelfde deeg kunnen ook knoopbroodjes worden gemaakt.

Zachte witte broodjes

51 opmerkingen:

Vera zei

Hoi Arden, met dit hete weer en bijna door mijn broodvoorraad heen, zat ik te denken om mijn combi-oven naar buiten te verhuizen en daar brood in te bakken (normaal doe ik het in mijn 'gewone' oven, maar wil de warmte zoveel mogelijk uit huis houden). Kun je brood en broodjes (met speltmeel) bakken in een heteluchtoven? Zijn er dan dingen die dienen aangepast te worden?
thanks

Levine zei

@Vera: je kunt brood in een hete luchtoven bakken. Zet dan wel de temperatuur ongeveer 20 graden lager dan in het recept aangegeven staat. Let er ook op dat deeg sneller rijst als het zo warm is als vandaag. Succes!

Hanaâ zei

Ik vond je andere zachte witte bolletjes er al lekker uit zien. Deze zien er ook prachtig uit. Lekker zacht. Op het moment heb ik zin gekregen in een boterham met hagelslag :o) Ik moet dit recept maar eens gauw proberen!

Jessica zei

Ik heb vanochtend je recept voor de zachte bolletjes (met maanzaad) uitgeprobeerd. De broodjes smaken heerlijk en het recept wordt hier opgeslagen in het favorieten boekje.

Anoniem zei

Hallo, dag mevrouw,
Toevallig kwam ik op je blog, amai wat fantstisch.
Ik bak ook in een oven van rofco, en heb een keder eveneens van het merk rofco. Ik volg al 5 jaar les in de bakkerschool en vind het fantastisch om zoveel bij te leren. Je hebt trouwens prachtige recepten staan. Heb gisteren de bolletjes gemaakt met choc en sinaas, die hier op je blog staat, maar dan als broodrecept. Vind het super en zal dagelijks eens komen kijken. Groetjes, Lie

Vera zei

hoi Arden,
het is allemaal lekker gelukt én het smaakte nog extra lekker wetende dat al die warmte niet in huis was gekomen ;)
bedankt voor het advies!!
groetjes

Levine zei

@Lie: bedankt voor de complimenten :-). Geweldige oven he die Rofco.

@Vera: goed te horen. Ben vandaag met die hitte ook aan het bakken, maar helaas kan de Rofco niet naar buiten. Het is inmiddels 30 graden in mijn keuken.....

lie zei

Hallo,
Wij hebben de rofco op een stevige plank met wielen geplaatst en die zou eventueel naar buiten kunnen.
Heb vandaag cake en brood gebakken, amai 30 graden in de keuken, echt zwoel, voor mij mag het iets minder.

Levine zei

@Lie: ja, dat zou kunnen, maar dan moet ie nog wel over een drempel heen. De Rofco weegt toch wel 78 kilo .....

Zou je contact met me willen opnemen via de mail (zie tabblad contact), dan kan ik denk ik nog wel wat van je leren over bakken in de Rofco, jij bakt al langer daarin, met name over cake bakken. Dat wil nog niet zo bij mij.

Nicola zei

Hoi,

Ik heb gisteravond de broodjes gebakken en ze zien er fantastisch uit. Ze zijn alleen vrij hard aan de bovenkant geworden en een beetje machtig van smaak. Niet echt zoals bedoelt denk ik :-)

Heb je enig idee waar dit aan gelegen kan hebben, heb het recept volledig aangehouden zoals je hierboven beschreven hebt?

Groetjes

Rachel zei

Perfecte en lekkere witte bolletjes! Ik heb het recept precies gevolgd, inclusief de baktijden etc en ze zijn prima gelukt. Een recept om te bewaren :-)

Sandra Top zei

Leuke workshop gehad gisteren en wat nog leuker was de eerste keer dat de kids de zelfgemaakte zachte bollen aten.
Levine kun jij aangeven welke van de recepten de zachtste/veerkrachtigste bolletjes geeft ? Dit weekend ga ik "met" mijn zoontje de broodjes knopen/vormen, hij wil nl een zwaan :-) . Ik heb nu al zin in mijn verlof om eens wat meer recepten van je uit te proberen.
groetjes Sandra Top

Levine zei

Sandra: wat goed dat de kids de zelfgemaakte bollen die je tijdens de workshop hebt gebakken hebben gegeten!
Het recept wat je gebruikt hebt en ook dit recept (zachte witte broodjes 5) geven de zachtste broodjes. Ik stuur je nog een mail van de fotovoorbeelden voor het knopen/vlechten van de broodjes. Succes met bakken!

Echt eten, puur koken zei

Misschien heb ik mijn dag niet maar ik heb 2 problemen.
1) het deeg wou niet rijzen. Na een uur was er vrijwel niets gebeurd (en ik heb toch echt de gist er in gedaan). Zelf denk ik dat eht evt door de boter komt, dat dit het deeg erg zwaar maakt en dat daardoor rijzen moeilijker is?

2) Na 1e rijs heb ik de bolletjes bestreken met het ei en afgedekt verder laten rijzen. Dat doe ik altijd met een vochtige doek.
Ik haalde de doek er net af en het is één grote plakboel geworden.
Hoe dek jij het normaal af? met plasticfolie?
Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik bak wekelijks brood dus ben niet geheel onervaren maar ergens is er iets misgegaan....

Echt eten, puur koken zei

Ondanks bovenstaande pech, smaakten ze trouwens prima! We hebben ze net gegeten en dit gaan we vaker bakken...

anita82 zei

Ik heb de broodjes helemaal gemaakt zoals het recept.
Vond alleen dat het rijzen niet zo goed ging het verdubbelde niet echt.
Verder vonden we allemaal dat ze een beetje weinig smaak hadden.
We hadden het idee dat ze iets zouter gemogen hadden. heb je enig idee wat ik fout gedaan kan hebben zou ik misschien iets meer zout kunnen toevoegen (gezoute roomboter gebruiken), of heeft een van de andere recepten misschien iets meer smaak? ze zagen er wel mooi goudbruin uit overigens en waren luchtig. Ben benieuwd naar je reactie.

Levine zei

@Anita: de broodjes bevatten voldoende zout (1.8% = dezelfde hoeveelheid die bakkers gebruiken). Het deeg zou wel moeten verdubbelen in volume tijdens het rijzen. Misschien heb je te kort gekneed? Dan rijst het deeg ook minder goed.

Eline zei

Beste Levine,

Hoe groot moeten de broodjes ongeveer worden? Degene die ik heb gemaakt hebben op zich een prima structuur, maar er zou geen hamburger tussen kunnen.. Klopt dat?

Groetjes, Anna

Levine zei

@Anna: als je deze broodjes als hamburgerbroodjes wilt gebruiken moet je ze inderdaad groter maken en ook platter.

Nadine zei

Ik bak ook vaak, en wil dit wel eens proberen, zeker omdat ze kunnen ingevroren worden. Lekker voor het weekendontbijt! Alleen niet zoveel ervaring met het invriezen. Moet je dan baktijd verkorten en nog even afbakken als ze uit de vriezer komen?

Levine zei

Nadine: ik bak ze helemaal af en vries ze dan in. Rustig op kamertemperatuur laten ontdooien. Je kunt ze dan nog heel even in de oven doen, maar ik doe dat niet met zachte broodjes.

Claire zei

Een super-recept! Een favoriet hier in huis en ze lukken elke keer weer fantastisch! Bedankt!

Renate zei

Het enige andere recept wat ik nog heb gemaakt van uw zijn de bruine bruine bolletjes. Deze moeten na de tweede rijs (ik doe kneden en eerste rijs in de bbm) in de oven met kokend water er onder. Wat is het verschil tussen die broodjes en deze broodjes dat deze gewoon op kamer temperatuur hun tweede rijs moeten doen? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.
Ik ga vandaag deze broodjes eens proberen.

Levine zei

Renate: 2e rijs kan op beide manieren.

Unknown zei

Levine ik zoek een goed recept voor sandwiches, ik vind deze niet terug bij je recepten, zijn de zachte witte bolletjes vergelijkbaar en heel zacht vanbinnen?
Bedankt!

Levine zei

Kathleen, de naam sandwiches gebruiken we niet in Nederland. Deze broodjes zijn heel zacht van binnen.

boclamexx zei

Super recepten heb je erop staan. Ik heb gister deze broodjes gemaakt. Precies alles gevolgd maar ze zijn niet echt luchtig !! Meer compact en beetje droog bovenop zijn ze wel wat harder. Rijzen ging goed snap er niks van.

Levine zei

Misschien niet lang genoeg gekneed of te lang laten rijzen? Dan kunnen ze ook compact worden. Je kunt ze trouwens niet vergelijken met zachte broodjes die je bij de supermarkt koopt. Deze zijn iets steviger.

Mina zei

ik wil graag bruine/lichtbruine bollen maken. Kan ik met het bovenstaande recept bruine bollen maken als ik een deel van het tarwebloemmvervang door volkorenmeel?

leuke site overigens!!

Levine zei

Dank je Mina :-). En ja hoor, je kunt er lichtbruine bollen van maken door een deel van de tarwebloem te vervangen door volkorenmeel. Kan zijn dat je iets meer vocht moet toevoegen. Succes!

Yil zei

Heb deze bolletjes ook gemaakt en ze zagen er erg mooi uit. Bij mij waren ze zelfs een beetje geel, wellicht dat dit komt omdat ik 1% lecithinepoeder heb toegevoegd. Wat mij echter tegenviel was dat de bolletjes erg droog waren van binnen. Het deeg was ook na 2 minuten kneden al niet meer kleverig en voelde erg zacht aan, zoals je normaal na 15 minuten hebt. Had ik meer vocht moeten toevoegen, heeft het te maken met de toevoeging van lecithinepoeder of heb ik ze na het bakken te lang onafgedekt laten staan? Na het bakken op een rooster op het aanrecht gezet en een paar uur laten staan. Hoor graag tips!

Levine zei

Beste Yil, de broodjes horen niet droog te zijn. Het deeg voelt anders aan dan "gewoon" wit brooddeeg door het gebruik van boter, eieren en melk. Het beste kun je de broodjes zodra ze zijn afgekoeld verpakken en eventueel invriezen.

Anoniem zei

Super recept!!! Ik wil nu echt nooit meer zacht broodjes uit de winkel (vond ik toch al niet zo lekker) maar deze zijn geweldig! net of er een engeltje....de rest weet je zelf wel :-)

Thuisafgehaald Haarlem zei

Gisteren deze broodjes gemaakt. Zagen er prachtig uit, maar ze waren erg droog. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Levine zei

Dat is lastig te zeggen van afstand. Verkeerde bloem, te kort gekneed, recept gewijzigd, te lang laten rijzen?

Thuisafgehaald Haarlem zei

Dank voor je snelle reactie!

Ik vreesde al dat het antwoord niet eensluidend zou zijn.... Bloem was goed (van de molen in Santpoort) en recept heb ik niet gewijzigd, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik meet inmiddels de temperatuur van mijn deeg en rond de 27-28 graden is er soms wel en (vaker) niet een vliesje te trekken. Kun je deeg ook te lang kneden?
Te lang laten rijzen (vooral 2e rijs) zou best kunnen, dan wordt het deeg plakkerig, klopt dat?

Nogmaals dank voor je reactie. Ik vind je blog echt fantastisch em zeer leerzaam!

Levine zei

Van dit deeg kun je heel mooi een vliesje trekken als het goed gekneed is. Te lang kneden kan inderdaad, het deeg is dan eerst mooi en gaat dan opeens weer heel erg plakken. Waar kneed je deeg in of kneed je met de hand?

Marlene zei

Ben sinds kort de trotse en blije bezitter van een Kitchenaid Heavy Duty. :)
Vandaag jouw stokbrood (recept 2) gemaakt. Zien er ook goed uit, smaak volt later.

Marlene zei

Stokbrood was heerlijk! (Kijk op mijn Facebookpagina voor de foto's).
Zachte broodjes probeer ik binnenkort weer (bloem is inmiddels op en molen is alleen op donderdag t/m zaterdag open).

Anoniem zei

Hallo,

Erg bedankt voor jou geweldige recepten,ze zijn heerlijk.
Ook zou ik graag deze broodjes willen uitproberen morgen,alleen mijn vraag is kan ik ze ook misschien met chocolade vullen? Alvast bedankt voor je reactie

Levine zei

Dank voor de complimenten :-). Je kunt ze met chocolade vullen, zie ook dit recept http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2008/05/chocolade-kokosbroodjes.html
Succes!

Niké zei

Klopt de 7 gram gist, in je boek staat bij ditzelfde recept namelijk 9 gram gist.

Groetjes Niké

Levine zei

De hoeveelheid gist klopt, kan namelijk allebei. Als je meer tijd hebt kun je ook minder gist gebruiken. Bakze!

Anoniem zei

Het zijn lekkere broodjes, zojuist vers gegeten!
Wat me wel opvalt is dat ze bij u op de foto lijken op de witte bolletjes uit de supermark; wit en heel luchtig van structuur.
Mijn broodjes zijn wel luchtig maar toch wat zwaarder en vooral een stukje geler. Enig idee hoe dat kan? Kan dat aan de soort meel liggen? Ik heb tarwebroden van de Zuidmolen, niet een speciaal type ofzo.
Groetjes en bedankt voor alle fijne recepten!

Levine zei

Goed te horen dat je ze lekker vindt. Mijn broodjes zijn niet zo wattebolachtig als supermarktbroodjes. Ze zijn steviger. Ik gebruik meestal Amerikaanse patentbloem van De Zuidmolen.

Unknown zei

Is bij heel goed gelukt

anneke zei

Hoi Levine

Ik moet zoutarm eten kan ik het zout voor de zachte bolletjes weglaten of zo min mogelijk toevoegen.
Heeft dat dan resultaat met de zachtheid van de bollen of het bak proces?

Petra van den Broek zei

Hoi Levine, ik heb deze in de bbm gekneed, kan ik het na de 1e rijs in de koelkast zetten zonder bolletjes te vormen?? Vanavond lukt niet meer..

Chrisje zei

Gebruik dit recept als basis voor mijn speltbroodjes, gebruik dan 200 gram volkoren speltmeel en 300 gram speltbloem. Gisteren gemaakt met topping van sesamzaad, zonnebloem en pompoenpitten. Ze zagen er werkelijk fantastisch uit en waren ook ontzettend lekker. Dank je wel voor alle lekkere recepten. De link heb ik al vaak doorgestuurd naar vriendinnen en kennissen, die maken er ook veel gebruik van.

Anoniem zei

Heerlijke broodjes maar kan ik deeg ook voor de 2e rijs in de koelkast zetten?

Anoniem zei

Wat een lekkere broodjes zijn dit. Perfect gelukt en mooi gerezen. Ook uit de diepvries zijn ze top. Bedankt voor dit heerlijke recept.