17 oktober 2007

Bolognesesaus van Levine

Bolognesesaus

Soms heb ik van die leuke onverwachte ontmoetingen. Zo was ik vanmiddag bij Saskatoon (update: helaas is Saskatoon eind 2010 gesloten) om onder andere pancetta te kopen voor de pastasaus van vanavond toen er een bekende van Mary, de eigenaresse, binnenkwam. Een ontzettend leuke Italiaan die, sinds hij in 1981 naar Nederland, kwam in de horeca werkzaam is. We raakten in gesprek en uiteraard spraken wij over koken en de Italiaanse keuken. Hij vertelde enthousiast over Sicilië waar hij vandaan komt en over zijn moeder en grootmoeder van wie hij de kookkunst heeft afgekeken en aan wie hij af en toe nog advies vraagt. Hij verklapte mij zijn recept van een eenvoudige tomatensaus en vertelde daarbij een verhaal over vroeger toen er bij hem thuis iedere zomer een vrachtwagen vol tomaten werd verwerkt tot saus als voorraad voor de winter (hij mocht dan de dopjes op de flessen draaien).

Of onderstaande saus ècht Italiaans is weet ik niet. Het is al kokend onstaan en een combinatie van diverse recepten die ik eerder maakte. We eten het regelmatig en wij vinden het erg lekker. Zomers maak ik het vaak met verse en rijpe tomaten (1 ½ kilo), vandaag heb ik het met gepelde tomaten uit blik gemaakt. De knoflook hak ik niet fijn, maar ik plet het hele teentje met de platte kant van een mes en bak het zo mee. Ik gebruik voor de paprikapoeder de gerookte variant. De gerookte paprikapoeder heb ik afgelopen februari meegenomen uit New York, maar gelukkig verkoopt Saskatoon het ook (zowel in een milde als pittige versie). Nu hoef ik er niet meer zuinig mee te zijn! De verse kruidentakjes kunnen vervangen worden door gedroogde, maar zelf vind ik dat minder smaakvol. De pancetta kan vervangen worden door gerookt spek.

Bolognesesaus van Levine
  • 500 gram half of half gehakt
  • 150 gram (dikke plak) pancetta, in reepjes
  • 2 rode uien, gesnipperd
  • 1 grote teen knoflook, geplet
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 rode (punt)paprika's, in stukjes,
  • 250 gram (kastanje)champignons, in schijfjes
  • 3 worteltjes, in schijfjes
  • ± 10 stukjes gedroogde tomaat op olie, in reepjes
  • 2 volle theelepels (gerookt) paprikapoeder
  • 3 blikken gepelde tomaten (of 1 ½ kilo rijpe tomaten, in stukjes)
  • 2 dl rode wijn
  • paar takjes tijm
  • takje rozemarijn
  • takje oregano
  • zout, peper
  • paar draaien uit de molen van gedroogde chilipepers
Verhit in een grote braadpan de olijfolie, voeg de pancetta toe en bak zachtjes uit. Voeg de ui en knoflook toe en bak de ui glazig.
Voeg het gehakt toe en bak het rul.
Vervolgens - in gedeelten - de worteltjes, paprika en champignons toevoegen en mee laten bakken. Paprikapoeder en gedroogde tomaten toevoegen en omscheppen.
Rode wijn, gepelde tomaten, de takjes kruiden, peper, zout en een paar draaien uit de molen chilipeper erdoor roeren en 30 - 45 minuten zachtjes laten pruttelen.

Serveren met al dente gekookte pasta en aan tafel met vers geraspte Parmezaanse kaas bestrooien.

Bolognesesaus
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: