10 december 2017

Erwtensoep uit de Instant Pot

Erwtensoep uit de Instant Pot

Het sneeuwt šŸ˜. Daar hoort erwtensoep bij! Dit keer heb ik de soep niet in een pan op het vuur gemaakt maar in de Instant Pot. Makkelijker kan niet.

Heb je geen Instant Pot? Klik hier voor een recept om de soep in een pan op het vuur te maken.

Erwtensoep uit de Instant Pot
  • 500 gram spliterwten, gewassen
  • ± 400 gram knolselderij, in kleine blokjes
  • ± 300 gram winterwortel, in kleine blokjes
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 preien, in ringetjes
  • 250 gram gerookt spek, in kleine blokjes
  • 5 takjes bladselderij, fijngesneden (inclusief de steeltjes)
  • versgemalen peper
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 liter runderbouillon of 2 liter water + 4 bouillonblokjes
  • 1 rookworst, in plakjes
  • fijngesneden bladselderij voor garnering


Doe alle ingrediƫnten behalve de rookworst en de selderij voor de garnering in de binnenpan van de Instant Pot en roer door elkaar. Sluit de deksel en zet het ventiel op Sealing.

Kies Soup en stel de tijd in op 15 - 20 minuten (20 minuten als je de groenten gaarder wilt).

Laat de druk nadat het programma is afgelopen uit zichzelf dalen (NPR). Draai na ± 20 minuten het ventiel naar Venting om de druk verder te laten dalen. De druk is eraf als het pinnetje naar beneden valt.

Haal de deksel van de pan en voeg de plakjes rookworst toe. Doe de deksel er weer op en laat de soep nog 10 - 20 minuten op Keep Warm staan zodat de rookworst warm wordt. Proef en maak zo nodig op smaak met peper en eventueel zout.

Schep de soep in kommen en strooi er fijngesneden selderij over.

11 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo, de aangegeven hoeveelheid is voor een 6 liter Instant Pot? Hij mag natuurlijk maar ¾ vol zijn dus ik wil geen problemen :-)

Levine zei

Ja, ik heb de 6 liter Instant Pot en deze hoeveelheid past erin.

Unknown zei

Ik doe eerst hamlap en platte rib 30 min op hp
Dan de erwten erbij
Weer 30 min hp
Dan de groenten weer 30 min hp
Ik schakel de warmhoudfunctie uit en gooi het erbij als ik erlangsloop en het pinnetje naar beneden is
Het smaakt nog beter dan de hele dag op het vuur mmmm love mijn instant potten

Unknown zei

Zijn de spliterwten zo snel gaar?

Anoniem zei

Ik maak hem nu voor de 2e keer en het is een perfecte erwtensoep. Hier in Canada hebben we Instant Pot bij de fleet. Zondag 's morgens zacht gekookte eieren uit de Instant Pot is ook heerlijk.
Dank je wel voor het recept.

Robert

Ronnie zei

Ja want alleen in Canada kun je dat..

Anoniem zei

Ik heb zojuist voor het eerst mijn instant pot uitgeprobeerd. De erwtensoep is er perfect uitgekomen. Dankjewel voor het recept

Jornt zei

prima recept! dank! ik doe er alleen zelf ook nog twee stuks schouderkarbonade bij, en doe ik de prei er pas achteraf bij (anders past het niet), en dan is die nog lekker knapperig als je de soep eet.

Anoniem zei

Vraag. Voor hoeveel personen is dit super resept?

Levine zei

6 - 8 personen, uiteraard afhankelijk van de portiegrootte.

GooiCulinair zei

Goedemiddag!
Heb nog niet zo lang een instant pot. De soep ruikt heerlijk maar is erg dun. Doe ik iets verkeerd? Hartelijke groet! Marjan