25 juli 2017

Kipreepjes met hoisinsaus

Kipreepjes met hoisinsaus uit de wok

Al jaren staat er een aantal dozen in een kast met daarin een heleboel jaargangen Tip Culinair. De dozen verhuizen af en toe van plek en staan eigenlijk altijd in de weg. Ik ben al verschillende keren van plan geweest om ze weg te doen maar iets houdt me steeds tegen. Wat dat is weet ik eigenlijk niet, want ik kijk er bijna nooit meer in. Van de week heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben ik begonnen om de eerste doos uit te zoeken. Er ligt inmiddels een grote stapel tijdschriften bij het oud papier. Ik blader ze wel eerst (heel vlug) door en dan kom ik recepten tegen die ik jaren geleden al eens heb gemaakt.

Zo ook dit recept. Het komt uit de Tip Culinair van april 1999. Nou ja, zo ongeveer dan. Ik heb er wel het een en ander aan veranderd.

Makkelijk te maken en snel klaar. Wij aten er volkoren basmatirijst bij.

Kipreepjes met hoisinsaus uit de wok (2 personen)

  • ± 300 kipfilet of kippendijfilet, in reepjes
  • 1 theelepel 5-kruidenpoeder
  • zout en versgemalen peper
  • 1 rode ui, in partjes
  • 250 gram champignons, in kwarten
  • 2 eetlepels arachide olie
  • 1 grote groene paprika, in stukjes
  • ½ theelepel chilivlokken
  • 6 eetlepels hoisinsaus
  • 1 dl water
  • ± 2 theelepels maïzena, losgeroerd met water
  • handje ongezouten cashewnoten


Bestrooi de kipreepjes met het 5-kruidenpoeder en zout en peper.

Verhit een wok/wadjan tot gloeiendheet. Voeg 1 eetlepel olie toe en bak de kipreepjes al omscheppend enkele minuten. Schep uit de pan op een bord.

Verhit de andere eetlepel olie en voeg de ui toe. Bak al omscheppend 1 minuut. Voeg de champignons en de groene paprika toe en bak al omscheppend enkele minuten. Bestrooi de groenten met chilivlokken. Voeg de kipreepjes, de hoisinsaus en het water toe. Laat ± 5 minuten zachtjes sudderen. Roer het maizenapapje erbij en laat de saus licht binden. Schep de cashewnoten erdoor.

Serveer er rijst bij.

Geen opmerkingen: