27 oktober 2016

Update 3: boek Meer brood uit eigen oven

Boek Meer brood uit eigen oven

Edit: Inmiddels is het boek Meer brood uit eigen oven niet meer verkrijgbaar. Het is vervangen door Brood 2 uit eigen oven. Alleen de titel is anders, de inhoud is hetzelfde gebleven.

En ‘opeens’ is het er dan: mijn boek Meer brood uit eigen oven ligt in de winkels, is online te bestellen, je kunt het bij mij in de workshopruimte kopen en je kunt ook een gesigneerd exemplaar bij mij bestellen. Zie daarvoor de link in de rechterkolom. Je kunt me ook ontmoeten en zien bakken bij demonstraties/signeersessies. Onderaan dit bericht kun je lezen waar en wanneer.

Afgelopen woensdag mailde mijn uitgever me met de mededeling “we hebben het binnen, het komt zo snel mogelijk naar je toe” en nog geen uur later stond er iemand voor de deur met vier dozen met boeken. Wow, ik was even sprakeloos. De workshopruimte stond vol met deelnemers, ik was heen en weer aan het lopen om nog wat zaken te regelen voordat de workshop kon beginnen en dat mijn boek binnen kwam bracht me even van mijn apropos. Net als toen ik mijn eerste boek ‘Brood uit eigen oven’ voor het eerst in handen had, kreeg ik kippenvel en moest ik even een traan wegknipperen.

Het boek ziet er prachtig uit en de opmaak is fris en vrolijk. Het bevat 208 pagina’s en het is voor de vormgever een hele een klus geweest om alle tekst en foto’s erin te krijgen. Petje af!

Ik ben heel blij met het eindresultaat en ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik vind het zelf een mooie opvolger van mijn eerste boek Brood uit eigen oven. Ik heb er met veel plezier en ook wel met vallen en weer opstaan aan gewerkt. Soms was de inspiratie ver te zoeken en op andere dagen was ik niet te stuiten (is trouwens vrij normaal gedrag voor mij, maar dat terzijde .......).

Inhoud boek

Bij alle recepten staat een foto van het eindresultaat en ook staan bij veel recepten handige stap voor stap foto's. De stap voor stap foto's heb ik samen met mijn broer Ridder van Doorne gemaakt. Hij heeft echt engelengeduld met me gehad, ik ben namelijk niet zo snel tevreden. Dank broer!
De prachtige foto's van de broden zijn gemaakt door Simone van den Berg.

Bagelsstapvoorstap


Stapvoorstapvoorbeeld

Het boek begint met een algemeen gedeelte met daarin uitleg over hoe een broodrecept tot stand komt (leg je rekenmachine maar alvast klaar) en veel tips voor beter brood.
Bakkersformule

Daarnaast bevat het drie hoofdstukken met recepten. In het eerste hoofdstuk staan 25 recepten die je op drie manieren kunt maken: als recht toe recht aan gistbrood, als brood met een voordeeg (poolish, pâte fermentée, biga of sponge, afhankelijk van het recept) en als desembrood. Aan jou dus de keuze welke versie je wilt maken of misschien wil je wel alle drie de versies uitproberen.

Boek Meer brood uit eigen oven

Heb je minder tijd dan kies je bijvoorbeeld voor de recepten met gist en heb je meer tijd dan kun je kiezen voor de recepten met een voordeeg of met desem. In de inleiding van dit hoofdstuk geef ik ook nog algemene uitleg, bakken met desem komt aan de orde en geef ik antwoord op de meest gestelde vragen over het maken, onderhouden en gebruiken van desem.

Desem

In het tweede hoofdstuk komen recepten aan bod van ‘over de grens’ en in het derde hoofdstuk staan zoete en hartige broden.

Als je alle recepten uit ‘Meer brood uit eigen oven’ wilt bakken dan ben je 100 broden verder en dan heb ik de variatiemogelijkheden die bij diverse recepten staan vermeld niet eens meegerekend.

De recepten zijn heel divers. Stoere vloerbroden, busbroden, stokbrood, epi, couronne, tabatière, pistolets, zachte broodjes, ciabatta, bagels, gevulde broden, broden met en zonder zaadjes, broden en broodjes met noten, chocolade, krenten, rozijnen, appel, sinaasappel, aardappel, chorizo, kruiden, gedroogde tomaatjes, gekarameliseerde ui, kaas, bier, melk, water, kokosmelk, zure room en ga zo maar door. Ze staan allemaal in ‘Meer brood uit eigen oven’.

Bij alle recepten is de achterliggende bakkersformule vermeld zodat je in één oogopslag kunt zien met wat voor deeg je te maken krijgt.

Boek Meer brood uit eigen oven


Errata recept Lichtbruin brood (pagina 33)

Overal waar gewerkt wordt vallen spaanders. De drukproeven zijn steeds door verschillende mensen gelezen en iedereen (ook ik) heeft over dezelfde fouten heen gelezen. Op de een of andere manier zijn de ingrediënten in het recept voor het brood op pagina 33 verhaspeld. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit over het hoofd heb gezien, dit vind ik echt heel vervelend. Niets vervelender dan een recept dat niet klopt! Hieronder staat de juiste ingrediëntenlijst.

Errataboekuiteigenoven

 

Demo's/signeersessies

Zaterdag 19 november ben ik van 13.00 - 16.30 uur aanwezig bij kookwinkel Habitas in de Markthal in Rotterdam. Ik ga bakken en er zijn diverse broden om te proeven.

Zaterdag 26 november ben ik van 12.00 - 16.00 uur aanwezig bij kookwinkel Duikelman, Gerard Doustraat 54 in Amsterdam. Ik ga bakken en er zijn diverse broden om te proeven.

Ik vind het leuk om jullie, mijn lezers, daar te ontmoeten. Komt dus allen in grote getalen :-).

Donderdag 10 november ben ik -met brood- aanwezig bij de 10e editie van de Kookboek van het jaar verkiezing.

Vrijdag 11 november ben ik aanwezig op De Tasty, het culinaire lifestyle evenement voor iedereen met passie voor koken, lekker eten en drinken. Van 15.15 - 16.15 uur ga ik daar mijn boeken 'Brood uit eigen oven' en 'Meer brood uit eigen oven' in de kookwinkel signeren.

Mijn boeken

20 opmerkingen:

TessaC zei

Het ziet er heel mooi uit Levine! Ik kan niet wachten tot ik er mee aan de slag kan. Vind de opzet van 1 brood op 3 manieren (gist, voordeeg of desem) echt een geniale zet.

Ron van der Wijngaard zei

ziet er heel goed uit; heb het boek gelijk besteld.

Marielle zei

Gefeliciteerd met dit tweede boek en wat ziet het er goed uit; vooral de opzet met drie verschillende bereidingen! Ik was eerst niet direct van plan om het boek te kopen, maar nu ben ik zo enthousiast geworden dat ik hem toch meteen ga bestellen.

Tante Titi zei

Ziet er prachtig uit, proficiat!

Anoniem zei

Gefeliciteerd Levine! Natuurlijk wil ik ook meer brood uit eigen oven! slimme timing ook, zo met december in aantocht. Groet, Jolande

Wil zei

Levine,
Gefeliciteerd met je nieuwe boek, het ziet er prachtig uit.
Nadat ik gisteren thuiskwam van je workshop heb ik het natuurlijk nog uitgebreid doorgebladerd, en daar moet natuurlijk uit gebakken worden!

Anoniem zei

Hoi Levine,

Gefeliciteerd met je nieuwe boek. Ik heb met veel plezier uit je eerste boek gebakken en heb gelijk een exemplaar besteld! Ik hoop er weer veel leuke ideeën en technieken uit te leren!

Groeten Roel

Gerry zei

Een nòg mooier kaft dan de vorige keer!

Silvia zei

Heel erg blij met je nieuwe boek! Hartelijk dank voor al je tijd en energie!
Gisteren al het lievelingsbrood van je man gebakken met de poolish en ik heb nog niet eerder zo'n ovenrijs bij busbroden gehad.






Anna zei

Gefeliciteerd Levine! Net als Wil heb ik het boek ook meteen bij thuiskomst doorgelezen. Zoveel leuke recepten! Ik ga als eerst een rozemarijnbrood maken :-)

Ilse * BY IK * zei

Ziet er heel mooi uit. Gefeliciteerd!
Ik ga hem bestellen en daarna hopelijk heel veel bakplezier eraan beleven.

Anoniem zei

Ik heb hem ook vandaag van de firma Bol geleverd gekregen. Net maar gelijk even even naar de winkel voor gruyère want ik voel bakdrang opkomen :-)
Valt me wel op dat je niet altijd meer deeg laat rusten na eerste rijs en voor definitief vormen, zit daar nog een brood-logica achter?

Gr
Wendy

Nell zei

Gefeliciteerd, Levine! Een tweede boek al ... dat voelt enorm goed, vermoed ik zo. Mede door jouw enthousiasme en je harde werken is het je zo verschrikkelijk gegund. Niks geen kapsones of breedsprakerij ... gewoon doen. Dank voor al dat lekkers! 😘

MarjoleinB zei

Dank je wel voor je mooie nieuwe broodbakboek, mag je (weer) trots op zijn.
Allemaal heerlijke recepten, duidelijk beschreven.
Geweldig idee te kunnen kiezen voor gist, voordeeg of desem.
Ik heb afgelopen weekend het brood met gele rozijnen en rozemarijn gemaakt, erg lekker.
Ik kan weer twee jaar vooruit 😉.

Groetjes, Marjolein B

Beline zei

Oh!!! Hier word ik echt blij van! Een nieuw boek! Toevallig heb ik vandaag een nieuw brood uit je "oude" boek gebakken, ik haal het net uit de oven. 😊 Morgen ga ik naar de kookwinkel in De Passage in Den Haag voor een briochevorm, daar hebben ze je nieuwe boek vast ook wel en dan neem ik het gelijk mee.

Beline zei

Ik heb je nieuwe boek! Waar ik heel blij van word is de mogelijkheid om alle broden in een gist, poolish of desemvorm te bakken. Ook van de foto's bij alle recepten; dat is echt een verbetering tov je 1e boek. En van de vele ideeen die ik opdoe; nooit gedacht aan een brood met een koordje, superleuk! Van de echte klassiekers word ik ook blij; fougasse, epi, ciabatta; van jouw recepten weet ik zeker dat ze kloppen! Een vraag....kan je in een volgend boek een recept voor zeeuwse bolussen zetten? Van het weekend ga ik de kaneelbrrodjes maken....zoonlief verheugt zich er nu al op!😊

gompie zei

Ik wil in elk geval 1 boek van je aanschaffen maar nu is de vraag welke. Door tarweallergie in huis bak ik alles met spelt en hoogst waarschijnlijk kan rogge ook. Ook gebruiken we beperkt suiker i.v.m heel erg stuiterde kinderen.
Ik wil heel graag weten/begrijpen hoe de recepten in elkaar zitten zodat ik ze zelf kan ombouwen. Wat welk ingredient doet, wat de combinaties doen van ingrediënten en vooral hoe ik het broodbakproces naar eigen hand kan zetten. In een gezin is nu eenmaal.niet altijd tijd om itgebreid de tijd te nemen om te gasn bakken.Zeker omdat ik ook met de maaltijden alles zelf moeten maken.Gelukkig hou ik van koken en bakken. Ook om.met verschillende technieken te bakken vind ik erg ik interessant. Dus gist voordeeg en desem. Welk boek raad je aan om.aan te schaffen, zelf vermoed ik de 2e omdat daar meer theorie in staat.

Levine zei

@Gompie: in zowel boek 1 als in boek 2 staat algemene informatie/theorie. In boek 2 staan 25 recepten die je op 3 verschillende manieren kunt maken (gist, voordeeg + gist en desem). Als daar je voorkeur naar uitgaat dat raad ik je aan boek 2 Meer brood uit eigen oven aan te schaffen.

René zei

Hoe kan ik de recepten dusdanig uitvoeren dat ik in de ochtend een gebakken brood klaar heb?
Nu begin ik in de ochtend en heb ik pas rond het middag-uur een gebakken brood.

Levine zei

Brood bakken kost tijd. Je kan het brood de avond van tevoren bakken of al eerder en in de vriezer bewaren. Laten ontdooien en 's ochtends even in de oven oppiepen. Of 's avonds het deeg maken t/m het vormen en dan in rijsmandje of bakblik in de koelkast zetten en dan 's morgens afbakken.