24 juni 2015

Granola met kokos en pecannoten

Granola met kokos met pecannoten en Griekse yoghurt en aardbeien

Dit was mijn ontbijt vanmorgen: zelfgemaakte granola met Griekse yoghurt en aardbeien.

Je kunt de granola zo zoet maken als je zelf wilt, je kunt meer suiker gebruiken of helemaal weglaten. Zelf heb ik erythritol in plaats van suiker gebruikt. Ook met de hoeveelheid speltstroop (te vervangen door agavestroop of honing) kun je variëren.

Ik ben gek op de smaak van kokos en heb daarom extra vierge/onbewerkte kokosolie gebruikt, deze heeft meer kokossmaak dan ontgeurde kokosolie.

Granola met kokos en pecannoten
  • 200 gram havervlokken (geen havermout!)
  • 100 gram kokoschips
  • 50 gram amandelmeel (= gemalen amandelen)
  • 100 gram pecannoten, doormidden gebroken
  • ¼ theelepel zout
  • ¼ theelepel kaneel
  • 50 gram suiker of erythritol (optioneel)
  • 60 gram (extra-vierge/onbewerkte) kokosolie
  • 25 - 40 gram speltstroop (of agavestroop of honing)
  • 2 theelepels vanille extract
Verwarm de oven voor op 150 °C.

Meng in een grote schaal de havervlokken, kokoschips, amandelmeel, pecannoten, zout, kaneel en suiker door elkaar.

Smelt de kokosolie (in een pannetje op het vuur of in de magnetron) en roer er de speltstroop en het vanille extract door.

Meng het oliemengsel door het vlokkenmengsel.

Leg een vel bakpapier of een bakmatje op een bakplaat en verdeel het mengsel erover.

Bak de granola in 25 - 30 minuten goudbruin. Schep het mengsel tijdens het bakken na 10 en 20 minuten om. Haal de bakplaat uit de oven en laat de granola op de bakplaat afkoelen. De granola wordt tijdens het afkoelen knapperig.

Bewaar de granola in een luchtdicht afgesloten pot.

Granola met kokos met pecannoten en Griekse yoghurt en aardbeien

3 opmerkingen:

Consuminderkneusje zei

Dat lijkt me lekker, ik koop normaal mijn granola maar ga het vandaag eens zelf maken! Dank voor het recept

Liesbeth zei

Ik maak dit recept iedere keer. Het is superlekker!! Laatst hadden wij Amerikaanse vrienden te logeren en die vonden het ook heerlijk.

Levine zei

Hi Liesbeth, leuk om te horen :-).