05 juni 2012

Kip met kokos-limoen-pindasaus

Kip met kokos-limoen-pindasaus

Soms heb ik meer in huis dan ik denk. Zo hoefde ik voor onderstaand kipgerecht alleen maar kip, groene asperges en bosuitjes in huis te halen om het te maken. Toch wel handig, zo'n propvol keukenkastje waar als ik niet uitkijk van alles uitvalt als ik het deurtje open doe ;-).

Man- en zoonlief vonden het erg lekker. Ik ook, maar toch miste ik iets in de saus. Ik kan er de vinger nog niet op leggen wat nou precies .... Iemand suggesties?

Zoals jullie inmiddels wel van mij gewend zijn is het een snel en makkelijk te maken gerecht. Het recept -nu ja zo ongeveer dan- vond ik ooit eens op internet, geen idee meer waar.

Kip met kokos-limoen-pindasaus

Saus:
  • 165 ml kokosmelk (blikje)
  • 150 gram pindakaas (met nootjes)
  • 20 gram gele of rode currypasta
  • sap van 1 limoen
  • 3 (gedroogde) djeroek poeroetblaadjes (limoenblaadjes)
  • 1 eetlepel/15 ml sojasaus (geen ketjap!)
  • 2 eetlepels/30 ml vissaus (Nam Pla)
  • 2 theelepels/10 ml geroosterde sesamolie
  • 1 eetlepel/15 ml gula djawa of donkerbruine basterdsuiker
  • snuf zwarte peper
  • snuf kaneel

Verder:
  • 500 gram kipfilet, in reepjes
  • 3 sjalotjes, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 1 eetlepel/15 ml rijst- of zonnebloemolie
  • 1 bosje groene asperges, geschild en in stukjes van 2,5 cm
  • 5 bosuitjes, in schuine stukjes

Meng voor de saus alle ingrediënten in een schaaltje door elkaar en zet weg tot gebruik.

Verhit een wok/wadjan tot gloeiend heet, voeg de olie toe en laat ook heet worden. Roerbak de reepjes kip ± 3 minuten. Voeg de sjalotjes en de knoflook toe en roerbak mee totdat de sjalotjes zacht worden.

Voeg de groene asperges en de saus toe. Laat het mengsel nog ± 5 minuten zachtjes pruttelen. Voeg als de saus te dik wordt een scheutje heet water toe. Strooi de bosuitjes erover en serveer direct met gekookte (basmati)rijst.

5 opmerkingen:

Margreet zei

Lekker! Ga ik ook eens proberen. Mist er misschien wat koriander?

Apetito zei

misschien een teentje knoflook bij saus?

ik heb gisteravond ook een soort "verzamelgerecht" gemakt. lekker!

Anoniem zei

Hallo Levine ik zou ook koriander proberen. Heb je dit lekkers opgedaan door een idee van het boekje van vanmiddag gemaakt misschien?
Heb genoten van de workshop vandaag en gesmuld van het zelf versgebakken volkorenbrood met zonnebloempitjes, Echt een hele leerzame en bovendien ook nog eens een super gezellige workshop.

groetjes en tot ziens, Marianne

Levine zei

Hoi Marianne: nee heb ik niet opgedaan uit het boekje, maar ergens op internet gevonden.

Hoewel ik niet zo'n liefhebber van koriander ben is het wel een goede aanvulling denk ik. Ga ik doen volgende keer :-).

Vond het ook een erg leuke workshop!!

Els zei

komijnpoeder en look. Ben ook niet zo een fan van koreander, ik doe het dan daarom meestal met half munt/(thaise) basilicum.
Tevens is het best eerst de currypasta uit te bakken in een paar eetlepels olie en dan pas de rest erbij te voegen.