12 juni 2012

Kip met Boursin-champignonssaus

Kip met Boursin-champignonsaus

Lang geleden dat ik Boursin at. Ik ben dan wel een snoepkous, maar toastjes met kaas en aanverwante dingen hebben we zelden in huis. Als ik al Boursin in huis heb, dan gebruik ik dat voor in bijvoorbeeld een saus. Ja ik weet het, het is heel jaren 70, koken met Boursin ;-).

Het recept is van Bree van de blog Baked Bree. Ik heb meer champignons gebruikt, iets meer wijn toegevoegd en de bereidingswijze iets aangepast.

Kip met Boursin-champignonssaus
Recept printen
  • 4 kipfilets
  • zout en versgemalen peper
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 eetlepel boter
  • 250 gram champignons, in plakjes gesneden
  • 1 sjalot, gesnipperd
  • 150 ml droge witte wijn
  • 4 eetlepels Boursin
  • 2 eetlepels platte peterselie, fijn gehakt
Dep de kipfilets met keukenpapier droog en bestrooi ze aan beide kanten met zout en versgemalen peper.

Verhit de zonnebloemolie en boter in een hapjespan of diepe koekenpan. Bak de kipfilets rondom bruin in ± 5 minuten. Zet het vuur lager en laat ze in nog 10 minuten gaar worden. Haal de filets uit de pan en verpak ze in aluminiumfolie zodat ze warm blijven.

Voeg het sjalotje toe aan het achtergebleven braadvet en fruit even aan. Voeg de champignons toe en bak tot ze hun vocht loslaten. Voeg de wijn toe en schraap de aanbaksels los van de bodem van de pan. Laat het geheel zachtjes koken totdat de helft van de wijn is verdampt.

Voeg de Boursin en de peterselie toe en laat de Boursin smelten. Breng de saus zonodig op smaak met zout en versgemalen peper. Als de saus te dik is kun je nog wat wijn toevoegen.

Snijd de kipfilets schuin in plakjes, verdeel over (voorverwarmde) borden en schep de helft van de saus over de kip. Serveer de resterende saus er apart bij.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaren zeventig of niet....het blijft een heerlijke combi, boursin met kip en wijn...mmmmm....je hebt me weer op een idee gebracht!
(trouwens, beetje nostalgie in het koken kan helemaal geen kwaad ;)

Wilma

Unknown zei

Ik drink niet dus zou ik de wijn kunnen vervangen door gewoon water of melk of is daar een andere vervanging voor geschikt?

Levine zei

Sabrina: je kunt water of bouillon gebruiken.

Unknown zei

ok, ga ik proberen. Dankjewel!

Unknown zei

Hoi Levine,

Vanavond heb ik dit recept gemaakt.... Met daarnaast krieltjes en spinazie met een eitje.

Wat is dit vreselijk lekker.

Bedankt voor het delen van dit lekkere recept.

Groetjes van een fan,
Christien

Anoniem zei

Thank you i live in Australia can read and speak a bit of dutch.am married to a dutchman and yes we have boursin here which we love haha this dish was delicious served up with roast potatoes and peas

Anoniem zei

Mss een rare vraag.... maar gebruik je zoete witte wijn of droge/ semi?

Levine zei

Ik bedoel/gebruik droge witte wijn. Ik heb het erbij gezet.

Nancy zei

Levine, ik vond dit recept op Pintrest en kwam zo op uw blog terecht. Zo leerrijk. Ik bereidde reeds de kokosbolussen, de zuurdesempannenkoeken, de petit pain au lait en dit recept. Alles smaakt heerlijk. Ik ben dankbaar voor het delen van uw passie met ons. Zelfs de kinderen bereiden nu ook die recepten of vragen om ze klaar te maken😉