29 maart 2007

Wat is uw beroep mevrouw?

Jaren geleden (mijn kinderen waren nog klein en ik had destijds geen baan buitenshuis) moest ik mijn paspoort vernieuwen. De ambtenaar op het stadhuis vulde op het aanvraagformulier al mijn gegevens netjes in. "Wat is uw beroep mevrouw"? "Huisvrouw" antwoorde ik. Zonder te verblikken of te verblozen vulde hij vervolgens 'geen' in.

Dit voorval schoot me weer te binnen terwijl ik op deze site aan het rondneuzen was. Ik kwam er geheel per ongeluk al surfend terecht ;-) en heb met verbazing zitten lezen. Degene die dit geschreven heeft moet wel een 'echte' huisvrouw zijn! Ik heb me nog nooit bezig gehouden met dag-, week- of maandschema's moet ik eerlijk bekennen. Ook dat je met 'de klok mee' moet schoonmaken heb ik nooit geweten. Ik fladder altijd maar wat rond met stofdoek en een fles Glassex. Na het lezen van het schema voor de maand februari (voor mensen met kleine kinderen of fulltime werkend) was ik toch wel een beetje uit mijn doen. Ik werk bijna fulltime, en wanneer zou ik dat allemaal gedaan moeten hebben? 's Nachts of op zondagochtend vroeg? Ik heb er werkelijk geen idee van......

Het besef is al jaren geleden bij me doorgedrongen dat ik geen echte huisvrouw was, ben en ook nooit zal worden. Ik ben er gewoon niet voor in de wieg gelegd of in de woorden van mijn zoon te spreken 'het kan me niet echt boeien'. Dat huisvrouw wel degelijk een beroep is vind/weet ik ook al jaren. Het is verdorie een hele wetenschap en je moet er bij nadenken ook.

Denk na het lezen van dit verhaaltje nou niet dat ik in een zwijnenstal leef.... het valt reuze mee. Ik ben in de luxe positie dat ik me een vakkundige hulp kan veroorloven. Zij poetst, boent, sopt, zuigt, zeemt en dweilt elke week een paar uur dat het een lieve lust is en tussendoor doe ik ook nog wel iets huishoudelijks, maar dan op mijn eigen manier.

Ik ga maar een brood of een cake bakken, dat kan ik tenminste wel goed :-).

5 opmerkingen:

Lien zei

Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die zich laten leven door zo'n huishoudschema, lach me slap! Verschrikkelijk ik zou helemaal gek worden. Of je nou wel of niet buitenshuis werkt je moet toch soepel met de dingen omgaan lijkt me. Had er ooit wel wat meer systeem in geloof ik (maar nooit zo erg strikt als die site gelukkig), maar nu doe ik maar wat en dat werkt ook prima; veel beter voor je gemoedsrust volgens mij. hoe perfect moet je wezen...ik leer het langzaam af ;D
Geweldige illustratie trouwens!

Anoniem zei

Hier wordt ik echt niet lekker van.Alsof je iemand nodig hebt die je verteld wanneer wat te doen. Normaal gaan mensen steigeren als de "wet" voor geschreven wordt.Dan maar een tegen de klok inwerkende vrouw zonder beroep maar met lol in het leven die een brood bakt als dat beter uitkomt i.p.v. stofzuigen omdat het maandag is.

Ellen zei

En dan zeggen ze in het maandschema voor februari: "Hier komt alles wat minder aan de beurt dan bij het weekschema of de huishoudtaken." Mijn HEMEL!!! Als dit al 'minder' is, dan moet ik maar niet gaan bekijken hoe de weekschema's eruit zien. Dit is dus ook voor mij niet weg gelegd. Ik doe het lekker op mijn manier (of ik doe het niet, haha), met inderdaad een broodje en een cake op zijn tijd en ach, het rooit zich toch allemaal wel. Ik doe lekker rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Ik heb het van huis uit ook niet mee gekregen. Mijn moeder had ook meer zoiets van Leve Het Leven en poetsen kan altijd nog! Bravo Mamma!
Maar als mensen het anders willen... prima! Helemaal niets mis mee. Maar IK wil het zo niet, haha!

Anoniem zei

I had a look at the site. You know what? I think it's quite interesting.

Perhaps we are a little bit older, well, I know I am (mid 30s), and I was raised by my ouma so I have a pretty good idea of what to do in my house and what I can leave and do later.

But, and I see it often amongst my english/american friends, some people really have absolutely no idea. They leave everything until it's a complete hellhole and then they have to hire a cleaner to come and clean it up.

I guess there are also always people who want to be told what to do :0

There is an American site called flylady.com which has the same ethos.

As for me - I live in a very very small flat, so cleaning every day is a necessity. I'm sure if we had a house and the dirt could be spread out a bit more I wouldn't need to ;)

Oh, and if I worked full-time I would *so* have a cleaner. No way would I be working full-time and cleaning. One job paid and one job unpaid and underappreciated. Never!

Anoniem zei

Ik had ooit exact dezelfde ervaring. En mijn haren natuurlijk recht overeind! Maar daar staat tegenover dat mijn verloskundige (een ouderwetse Tsjechische, zo'n echte) furieus reageerde toen ik helemaal geindoctrineerd inmiddels riep dat ik "geen" beroep had. Geweldig mens!
Ik heb ooit op allebei die sites rondgezweefd, wordt daar toch lichtelijk nerveus en giechelig van.